Dues afectades consulten la informació útil que Spanair penjà a l'exterior de l'oficina de Palma. | Pilar Pellicer
La suspensió dels vols d'Spanair, iniciada divendres a mitjanit, obligà ahir a cancel·lar fins a cinc trajectes que havien de sortir de Palma i sis que hi havien d'arribar, a més de quatre viatges a l'aeroport d'Eivissa. La supressió dels vols genera aquest cap de setmana centenars d'afectats, ja que per a avui també era prevista la sortida de 24 vols més (16 de Mallorca, 4 de Menorca i 4 més d'Evissa).
Segons Antoni Deudero, director de Ports i Aeroports del Govern balear, fins a 1.700 persones havien de sortir aquest cap de setmana des dels tres aeròdroms illencs. Deudero apuntà que, de fet, Spanair movia fins ara entorn del 20% dels viatges a l'Arxipèlag.
Tot i així, des de l'Executiu indicaren que "una majoria" de passatgers pogueren viatjar gràcies a recol·locacions dins avions d'altres companyies aèries i les gestions d'AENA per cercar rutes alternatives. Ara bé, la confusió a Son Sant Joan fou total durant la jornada d'ahir, i sobretot al matí. No debades, la majoria de clients foren previsors i avançaren l'arribada a l'aeroport per mirar de reconduir els seus viatges, tot i que, un cop a l'aeròdrom, hagueren de cercar solucions desesperadament.
Als perjudicats, però, els esperava una sorpresa majúscula a l'aeroport: l'oficina d'atenció d'Spanair era tancada. Segons informaren des de l'aerolínia, fou la Policia Nacional qui els recomanà no obrir l'oficina "per evitar-hi incidents". Fonts properes a AENA explicaren, per contra, que varen ser els mateixos treballadors de l'oficina els que no volgueren haver d'assumir les conseqüències de la decisió d'Spanair.
En tot cas, els usuaris no sabien on adreçar-se per demanar explicacions. A més, als diferents telèfons d'atenció al client de l'aerolínia, només hi responia un contestador automàtic i la web estigué saturada en molts moments de la jornada.
Així que els passatgers afectats es veieren obligats a iniciar un pelegrinatge per Son Sant Joan. Per una banda, els punts d'informació d'AENA oferien fulls de reclamació amb els quals podien exigir compensacions econòmiques. Per una altra, els viatgers havien de demanar la seva recol·locació a avions d'altres companyies.
Encara que en faltava una xifra oficial i concreta, s'apuntava que la majoria d'afectats havien pogut sortir de l'Illa, ara bé, tot pagant de la seva butxaca uns nous bitllets per poder viatjar, a l'espera que després els en sigui retornat el cost econòmic. En tot cas, el Ministeri de Foment negocià amb cinc aerolínies uns "preus de rescat" perquè els viatgers amb vols fins dilluns poguessin comprar bitllets a preus assequibles.
Federico Sbert, director general de Consum, anuncià que s'ha estipulat un preu únic de 60 euros per bitllet amb destinació a la Península, al qual cal reduir el descompte per insularitat. Per a viatges a les Illes Canàries, s'haurà d'abonar un preu únic de 90 euros, i 100 per a les destinacions internacionals.
Els moviments de passatgers d'una aerolínia a l'altra es reproduiran durant l'inici de la setmana. Air Berlin, però, deixarà d'oferir "preus de rescat" a partir de dimarts, mentre que la resta d'aerolínies els suspendran a partir de divendres. Aleshores, tota aquella persona que tingui comprat un passatge amb Spanair per viatjar en els propers dies i setmanes no gaudirà dels "preus de rescat".
1 comentari
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Ànims als treballadors afectats! Sort que el PP ens havia de treure de la crisi!