Unes alumnes de les Illes, durant un examen en una aula el mes de juny passat. | Teresa Ayuga

TW
13

La Societat Catalana de Pedagogia (SCP) ha fet pública una declaració en relació amb les bases científiques, pedagògiques i socials de l'escola en català i la immersió lingüística.

El president de la SCP, Martí Teixidó, explicà ahir, després de fer-se públic el document, que "al mes de juny amb la nova junta vàrem creure que una de les nostres prioritats havia de ser donar a conèixer la base científica i ja no política per la qual defensam que tots podem aprendre català i castellà".

Teixidó va assegurar que "les obsessions dels governs són comprensibles, però els en volem informar". La declaració, amb independència de les opcions polítiques i de les interpretacions jurídiques que periòdicament han estat presents en el debat públic, defensa que "el model d'escola catalana i l'ensenyament de llengües que practica garanteix l'aprenentatge dels idiomes oficials a tots els joves ciutadans de Catalunya, potencia la competència per a l'aprenentatge de llengües estrangeres i, alhora, promou el màxim desenvolupament personal i social". Per les mateixes raons, la Societat també dóna suport "als models lingüístics equivalents que propugna la comunitat educativa als altres països de llengua catalana".

Sobre la lliure elecció de llengua a l'ensenyament primerenc que l'Executiu balear vol implantar el curs que ve, Teixidó assegurà que "no està malament deixar triar als pares, però ha de ser una tria informada. Els pares han de saber a quin país viuen i què diu la neurociència respecte dels beneficis d'aprenentatge per a una persona bilingüe". Amb relació al model lingüístic del 33% o decret Fiol, que s'intentà aplicar a l'Arxipèlag, el president s'hi va mostrar contrari, "ja que no s'ajusta a les necessitats dels alumnes".

Teixidó va voler insistir que "la nostra no és una posició política, sinó científica. Hi ha estudis dels darrers vint anys que així ho confirmen". La SCP ha volgut fer pública la fonamentació pedagògica de l'ensenyament en llengua catalana, ja que "és el més adequat per al desenvolupament personal i social de tots els infants i joves als països on el català és la llengua pròpia".

El SCPinsta que la concreció del model la faci "cada institució escolar en el marc normatiu legítim, que no pot establir de manera prefixada hores, activitats preceptives i formes d'agrupació dels alumnes". En la declaració també diuen que "correspon que sigui cada escola en la seva totalitat i la direcció pedagògica qui analitzi la realitat sociocultural i lingüística dels alumnes, elabori el projecte lingüístic propi" i també "qui doni compte dels seus resultats".