La demarcació de Costes de Balears acaba de treure a exposició pública un projecte que el Partit Popular va anunciar l'any 2002, quan Jaume Matas era el ministre de Medi Ambient del Govern central. I ho ha fet presentant, no una, sinó deu propostes alternatives, la qual cosa fa que el pressupost d'aquest projecte oscil·li entre poc més d'un milió d'euros i deu milions d'euros, segons quina sigui l'opció escollida finalment.
El mateix organisme recomana l'execució de l'anomenada "setena alternativa" que, si fa no fa, coincideix amb la idea original de continuar el passeig de platja amb un altre passeig o camí només per a vianants, d'uns 700 metres de llarg. La idea original era unir el passeig de la platja d'en Repic amb la zona de la platja artificial, per damunt les roques i per davall un bloc d'apartaments situat en la zona de domini públic. Aquest bloc, que en tots els casos se'n preveu l'expropiació i l'enderrocament, és de sis propietaris diferents. Sobre els apartaments hi ha la terrassa i el bar d'un hotel en explotació, l'antic hotel Brisas. Totes aquestes construccions haurien de desaparèixer sigui quina sigui l'opció que finalment s'executi.
Domini públic
En el seu moment, Costes va explicar que el camí "completaria el desenvolupament integral de la badia", tot i que diverses construccions situades dins la zona de domini públic -algunes d'elles fins i tot dins la zona de servitud de pas- impedeixen ara per ara fer un recorregut sense solució de continuïtat.
És per això que les diferents propostes preparades pels tècnics de Costes preveuen, totes elles, diverses expropiacions i demolicions. En el cas del projecte més ambiciós, el cost de l'execució és d'1,34 milions d'euros, però les expropiacions necessàries suposarien afegir més de 9,2 milions al cost final. Els mateixos tècnics de Costes consideren que aquesta opció, i una de similar, "si bé no afectaria el primer tram de la carretera del far (l'únic lloc on ara els autocars de turistes poden voltar), suposa moltes expropiacions i un nombre d'afectats massa elevat". Aquestes mateixes opcions -que sembla que Costes ja descarta a priori, tot i haver-les projectades- també inclouen la demolició del llatzeret del Port, de propietat muncipal, i un edifici de pisos i un restaurant.
Altres opcions menys agosarades preveuen demolicions parcials, com la terrassa d'un restaurant o part del mateix edifici municipal. També es veuen afectades altres construccions actualment en explotació, la majoria d'elles bars situats en la zona de domini públic i que actualment tenen la concessió de Costes, drets que també s'haurien de recuperar i indemnitzar.
Un altre problema que s'haurà de resoldre és la situació d'una estació de bombament d'aigües fecals que dóna servei a tota la zona del llatzeret. Aquesta estació s'hauria d'enderrocar i reubicar, així com els col·lectors. Aquesta instal·lació no està en règim de concessió, encara que es troba dins el domini públic local.
Altres projectes
Com ja s'ha esmentat, la idea inicial data del 2002, quan el Partit Popular, llavors a l'oposició a Sóller, el demanà al ministeri. No va ser fins al 2008 quan Costes assegurà que no estava redactat ni tenia dotació pressupostària. La demarcació de Costes no ha anunciat cap termini per dur a terme aquest projecte, tot i que ha expressat la intenció de la construcció mitjançant la publicació al BOIB.
No és aquest l'únic projecte que Costes té en marxa a Sóller que data de l'època del ministeri de Matas. L'organisme també ha anunciat en diverses ocasions la tramitació d'un sender per a vianants entre la urbanització Bens d'Avall i la cala de Deià, un projecte que en el seu moment va obtenir el vistiplau dels ajuntaments de Sóller i Deià i que seguiria el camí de costa existent, actualment en mal estat i interromput en diversos punts.
Pel que fa a Sóller, en el seu moment aquest projecte que ara es vol realitzar, i que la Sala té encara en estudi, va ser molt ben rebut per part del sector turístic que en va demanar l'execució.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.