El conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori del Govern
balear, Gabriel Vicens, ha començat a treballar de valent en la
gestió d'una de les àrees que el nou executiu considera
prioritària. Vicens prestarà una especial atenció en la potenciació
del tren amb la creació de noves línies de tren a Mallorca i la
recuperació del tramvia a Ciutat. El conseller explica a Diari de
Balears les prioritats i nous projectes que vol impulsar. Vicens
entén que «el transport públic ha de ser vertebrador del país i
element de singularització i identificació del territori insular i
cada illa ha de tenir el seu transport adequat a les seves
caracterítiques». «La mobilitat té molt a veure a procurar no
generar mobilitat forçada de forma gratuïta», afirma.
"Aquesta serà la legislatura de la recuperació del transport
públic...
"Totes les forces que governam tenim decidit per aquesta
legislatura que ha de ser la del transport públic. S'ha de canviar
el model de transport que tenim ara perquè trobam que no és
l'adequat; s'ha potenciat el vehicle privat. El tren és un dels
eixos que més volem potenciar amb la recuperació d'un seguit de
línies.
"Gestionau una de les àrees prioritàries del nou
Govern...
"El repte és fer transport públic i que els ciutadans ho vegin com
un transport eficaç i segur i sobretot pensar que el transport
públic respecta el medi ambient. El tren serà una de les actuacions
estrella. Pel que fa a la carretera, el transport públic el podem
millorar molt: el sistema d'autocars, l'organització i la posada en
marxa del consorci per tal de coordinar tot el transport de les
Illes Balears. Hi ha molta cosa a fer, però entre tot el que s'ha
de fer el que serà més important seran les noves línies de tren que
volem fer.
"Deis que l'àrea de mobilitat ha de millorar en seguretat i
eficiència, com ho dureu endavant?
"Si captam gran part de la mobilitat forçada, és a dir, per feina o
per estudis i la introduïm dins el transport públic és la millor
mesura de seguretat que pot haver-hi. Per moltes mesures de
seguretat que facem per carretera, la manera de reduir els
accidents és aconseguir disminuir la gran quantitat de cotxes que
hi ha a Balears i especialment a Mallorca. A vegades parlam de
reduir la velocitat o que l'autopista és més segura que una
carretera. Tot això és pot plantejar, però ens oblidam que la
mesura de seguretat més bona és el transport públic.
"Podeu explicar els projectes per a què el tren arribi a
Alcúdia i Cala Rajada?
"L'any 1921 fou el moment en què tinguérem la línia ferroviària més
desenvolupada. Si mal no record arribà als 250 quilòmetres. Era una
extensió prou elevada perquè pensem a recuperar-la, no en les
mateixes línies ja que els centres d'interès i econòmic han canviat
molt. Abans arribar a la costa no era significatiu i ara ho és
moltíssim ja sigui per sostenibilitat de les mateixes vies com per
donar servei. Aquesta legislaturavolem dur a terme la línia de sa
Pobla cap a Alcúdia i Cala Rajada. Ara s'ha de mirar el trajecte
que durem a terme a Alcúdia perquè no volem descartar realitzar un
estudi per no fer anar el tren per s'Albufera, per tenir el menor
impacte territorial. S'ha de dir, emperò, que estam davant un mitjà
de transport que té un impacte territorial molt menor que una
carretera. Partint d'aquesta filosofia mirarem quin traçat és el
més adequat. El traçat més estudiat és el que surt de sa Pobla cap
a Alcúdia i arriba fins al Fogueró i passa per la central d'Es
Murterar. Aquí tenim el problema que s'Albufera és un espai
protegit per això s'ha d'estudiar. El problema del Fogueró és que
s'ha d'implantar sistema d'autobusos llançadera per comunicar amb
la zona del Port d'Alcúdia o un sistema de tramvia.
Es planteja arribar de Manacor fins a Artà, i sembla que no hi
hauria gaire problemes. S'hauria d'estudiar com solventam la
qüestió de Manacor, si soterram la via o ho feim d'una altra forma.
De Manacor a Cala Rajada és més problemàtic, però la nostra
intenció és arribar fins a la costa. Es planteja una via que anàs
cap a Migjorn (Llucmajor, Campos i Ses Salines). De totes maneres
aquests projectes estan més endarrerits. Prioritzarem abans les
línies de sa Pobla i Artà i Cala Rajada. Fins i tot a la llarga es
podria plantejar tancar l'anell i fer una línia que vagi de Manacor
a Santanyí. Seria interessant, però és a llarg termini.
"I el tramvia de Palma?
Pel que fa al tramvia plantejam que passi per la Badia de Palma.
Estudiam els projectes, que ens hem trobat relativament fets, però
no ens acaben d'agradar. Estaria molt bé que aquest tramvia
plantejàs un ramal que anàs a l'aeroport ja que és un dels més
importants d'Europa i és deficitari que avui dia no estigui
connectat. No es pot descartar l'ampliació del metro de Palma. S'ha
posat en explotació massa ràpid, hi ha moltes coses que s'hauran de
millorar.
"Com es finançarà tot?
"Volem fer un conveni ferroviari amb Madrid. L'Estat no ha invertit
a Balears en qüestió de tren i, per tant, és necessari que es
produeixi una inversió forta amb tren. Cercam fons europeu i
inversió pròpia, tot i que el deute que tenim és molt gros, no
renunciam a dur-ho a terme perquè és una prioritat de govern.
"Hi ha qualque reunió prevista amb Madrid?
"El conseller Manera ja ha anat un seguit de vegades a Madrid i ha
iniciat els contactes. El més aviat possible ens posarem en marxa
amb aquesta qüestió. Ferem tren i això us ho puc assegurar.
"Com afectarà l'endeutament a la vostra àrea?
"L'endeutament és molt elevat, arriba a 1.700 milions d'euros i
pujarà ja que falten les empreses públiques. L'endeutament es
podria acostar al pressupost d'un any de la comunitat autònoma.
Això regira, però no volem donar un missatge negatiu al ciutadà i
volem dur a terme inversions per equilibrar el transport a
Mallorca.
"Quines seran les prioritats en matèria d'Ordenació del
Territori?
"S'ha de plantejar la llei del sòl i la del paisatge. S'ha
d'estudiar amb calma i molt de sentit de responsabilitat i consens.
Hem de tenir uns instruments per millorar la problemàtica de
l'habitatge i racionalitzar el creixement. El consum del territori
a Mallorca i Eivissa s'ha de racionalitzar.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.