El Registre Civil, desbordat pels milers d'expedients d'immigrants

Palma ha atès unes 2.000 demandes de nacionalitat amb just 2 oficials

TW
0

El Registre Civil de Palma es troba en aquests moments «al límit de les seves possibilitats». Així ho assenyalà ahir el magistrat jutge del Registre Civil Exclusiu de Palma, Julio López Bermejo, durant la presentació, en companyia del president del Tribunal Superior de Justícia de les Balears (TSJB), Antoni Terrassa, de les dades corresponents als expedients de sol·licitud de nacionalitat que s'activaren l'any 2006. Aquest organisme compta just amb dos funcionaris, que han tramitat al llarg de 2006 prop de 2.112 expedients de nacionalitat en relació amb immigrants, més de la meitat de la totalitat de peticions, gairebé 3.887, que s'han incoat a les Balears en el mateix període. La situació «ens desborda», atès que el mateix nombre de funcionaris ha passat de tramitar devers 400 expedients l'any 1995 a més de 2.000 l'any passat.

«El Registre Civil ha arribat al límit de les seves possibilitats: tramitam cinc vegades més del que podem assumir», constatà Bermejo, per afegir que el personal no dóna l'abast i només pot atendre cada setmana una mitjana de 60 sol·licituds d'immigrants que volen obtenir la nacionalitat espanyola. Com a prova d'això, explicà que des de 1995 la quantitat d'expedients ha anat augmentant de manera «assumible» fins a arribar a 2001, que se'n comptaren 726. A partir d'aquell exercici, les xifres s'elevaren considerablement. El 2002 foren 1.126 registres, una xifra que encara pujà més fins a situar-se en 2.437 l'any 2005, per baixar lleugerament amb els 2.112 que es tramitaren l'any passat.

Per aquest motiu, el Ministeri de Justícia ha escoltat d'una manera «relativa» la demanda urgent de dotar de més recursos humans aquest organisme per atendre «tant bé com sigui possible», i d'una «forma digna», aquestes persones que durant hores fan coes al carrer per poder solucionar la seva situació. Segons Terrassa, el Govern central, que encara manté les competències de Justícia a les Balears, s'ha compromès a incrementar amb tres funcionaris més el personal del Registre de Palma, a part dels dos oficials que ja hi treballen. Una dotació de plantilla que Bermejo qualificà encara d'«insuficient», tenint en compte que la demanda inicial era la incorporació de devers 10 funcionaris més, per respondre «degudament» a les necessitats de tots aquests milers d'immigrants.

Per tot plegat, el magistrat jutge assegurà que els registres civils de les Balears «suporten un impacte més gros» de feina que altres de situats en diferents indrets de l'Estat, a causa de la gran afluència de nouvinguts que volen regularitzar la seva situació, contreure matrimoni o inscriure els fills, entre altres peticions. «Aquest augment continuarà fins que el contingent de demanda no hagi satisfet les seves expectatives», afirmà Terrassa, ja que segons les seves dades s'arrosseguen gairebé 7.000 expedients endarrerits. A continuació, reconegué que durant dos mesos a l'any l'efectivitat dels dos oficials es veu minvada a causa de les vacances, per la qual cosa la tramitació d'expedients diaris es redueix a la meitat.