TW
0

S.C. Palma.
Balears tancà l'any 2005 amb 990.000 targetes sanitàries, un 4 per cent més que el desembre de 2004, malgrat això l'increment continuat de la població ha estat assumit pels professionals del Servei de Salut Balear (IB-Salut) amb uns indicadors d'activitat assistencial òptims, fet que demostra l'esforç que fa el personal de la xarxa assistencial per donar resposta a la demanda de totes les persones usuàries de la sanitat pública de les Illes.

Així ho demostren les dades de la Memòria del Servei de Salut de 2005 en la qual s'especifica que durant l'any passat des de l'IB-Salut s'ha desenvolupat una política dirigida a assolir objectius molt concrets: reduir les llistes d'espera, tant quirúrgiques com consultes externes i proves diagnòstiques; millorar les infraestructures sanitàries i avançar a la implantació de les noves tecnologies com eina homogeneïtzadora del sistema sanitari públic i oferir una assistència més humanitzada, que representa augmentar l'accessibilitat de les persones usuàries a la sanitat pública i que rebin un millor tracte possible quan usin les instal·lacions.

A més es van atendre 622.704 urgències en l'àmbit de l'Atenció Primària de les Illes, i un 1'63 per cent d'aquestes urgències van ser derivades als hospitals per a la seva atenció especialitzada, fet que representa una disminució de les derivacions d'un 8 per cent respecte a 2004. El nombre d'urgències a Primària per cada 1.000 habitants va créixer un 3 per cent en 2005 respecte a l'any anterior. Durant l'any 2005 estaven adscrits a l'IB-Salut 12.334 treballadors i treballadores -incloent-hi tot tipus de contractes-, d'aquests 2.488 són mèdics; 3.700 infermeres; 2.498 auxiliars d'infermeria; 3.039 personal no sanitari; 417 personal tècnic sanitari; 113 personal tècnic no sanitari i 79 amb contractes d'alta direcció.

Durant 2005 els equips d'Atenció Primària de les Illes van atendre un total de 3.737.871 consultes de medicina de família; 586.745 de pediatria i 2.005.139 d'infermeria, incloent les dades d'atenció als centres de salut i els domicilis dels malalts. De l'anàlisi de l'activitat d'hospitalització del conjunt de centres del IB-Salut, en comparació amb els registrats el 2004, es destaca l'increment d'un 2'2 per cent al nombre d'estades totals als hospitals. També s'observa un increment de l'índex d'ocupació del 3 per cent -passant del 82'2% de 2004 al 84'9%- i d'un 1'3 per cent a l'estada mitjana als hospitals.

D'altra banda es percep una certa tendència a l'estabilització, mentre que el 2004 es van registrar 73.776 ingressos, el 2005 es van comptabilitzar 73.991, fet que representa un increment d'un 0'3 per cent. El nombre d'ingressos als hospitals per cada 1.000 habitants es va reduir en un 3 per cent. En relació amb l'activitat d'urgències, l'any passat es van atendre 367.201 urgències, un 2'2 per cent més que el 2004, cosa que es tradueix en una mitjana de 1.006 urgències per dia. Malgrat això, si es valora la ràtio d'urgències ateses per cada 1.000 habitants, s'observa una reducció d'un 2 per cent en l'activitat demandada.

Durant 2005 la població activa va augmentar en més de 27.000 persones, fet que es va traduir en un increment del 6'1 per cent i s'han tramitat 131.836 baixes, cosa que representa un augment del 21'9 per cent. Al llarg de l'any es van comptabilitzar 4.938.211 dies de baixa, 14.000 més que durant l'any 2004 que va ser de 4.924.894 dies. La durada mitjana de les baixes laborals és molt dispar d'una illa a una altra, Eivissa amb 42'06 dies lidera la durada de les baixes per illes; Mallorca, amb una mitjana de 39'47 dies i Menorca amb 29'40 dies lidera la taxa més baixa de dies per incapacitat temporal. A la Comunitat Autònoma la durada de les baixes per assegurat actiu ha estat de 0'84%, fet que representa una disminució del 3'45% en relació amb 2004, que es va fixar en 0'87 dies.

L'any 2005 es va caracteritzar per la posada en marxa d'un sistema informàtic comú i en línia en tots els Serveis d'Atenció a l'Usuari de l'IB-Salut. Aquests serveis van registrar i van tramitar l'any passat un total de 3.268 reclamacions. Un total de 1.706 se situen en l'àmbit de l'atenció especialitzada i la variació respecte a l'any anterior se situa en un -9'8 per cent. Són 1.562, els que corresponen a Atenció Primària i, en aquest cas, s'ha produït una variació del -8'7 per cent. Els motius principals de queixa dels usuaris dels hospitals públics tenen a veure amb la demora en l'atenció i la disconformitat amb l'assistència. L'assignació o canvi de metge continua sent el motiu principal de queixa als centres de salut de les Illes. D'altra banda el servei 061 va atendre 314.784 telefonades; 43.500 transports urgents; 20.615 emergències; 81.634 consultes; 170.666 informacions i va realitzar 18.759 visites domiciliàries durant l'any 2005.