El Govern balear fa cas omís de les crítiques del Consell Escolar

Treu endavant el decret de trilingüisme, que limita l'ús del català a l'escola

TW
0


La Conselleria d'Educació i Cultura comunicà ahir als sindicats majoritaris de l'ensenyament públic, STEI, UGT, CCOO i ANPE, que el decret que impulsa l'ensenyament de les llengües estrangeres no garantirà que almanco el 50% de les hores lectives sigui en català, ni tampoc que el trilingüisme s'apliqui a partir del curs vinent a totes les escoles.

Precisament, demà farà un mes que el Consell Escolar de les Illes Balears acordà demanar a la Conselleria d'Educació que reelaboràs el decret perquè garantís que almanco el 50 per cent d'hores lectives s'imparteixi en català i no com preveia l'esborrany, que en reduïa el percentatge a un 33 per cent.

De la mateixa manera, l'organisme assessor de la Conselleria d'Educació demanà que el decret s'aplicàs a tots els centres escolars perquè, en cas contrari, es discriminaria els col·legis i els alumnes i es crearien diferències entre els estudiants bilingües o trilingües que, a llarg termini, podrien ser decisives en la seva vida, sobretot en l'accés al mercat laboral.

Tanmateix, el text presentat ahir als sindicats pel director general d'Inspecció Educativa, Jaume Juan, no recull cap d'aquestes reclamacions i es limita a permetre que el 40% de les hores sigui en català.

De fet, d'acord amb la proposta mostrada ahir per Juan als sindicats, un centre escolar no podrà aplicar plenament el nou decret sense incomplir el de Mínims, que fixa que almanco el 50% del temps d'ensenyament ha de ser en la llengua pròpia, el català.

Respecte de l'aplicació del pla de trilingüisme, el text actual manté que Educació seleccionarà els centres que podran impulsar l'ensenyança d'una llengua estrangera, i no garanteix que tots els que demanin suport per fer classe també en anglès en rebin.

En relació amb aquestes dues qüestions, Juan declarà a Diari de Balears que a parer seu «el decret respecta tota la legislació vigent de rang superior, fins i tot la Llei de Normalització Lingüística», i que «ja veurem si podem atendre totes les sol·licituds dels centres, perquè primer haurem de saber quants en presenten». De la mateixa manera, el director general insistí que «tots els sindicats estan a favor d'impulsar la llengua estrangera», la qual cosa l'omple de satisfacció.

Tanmateix, en sortir de la reunió, la secretària general de l'STEI-i, Neus Santaner, anuncià que «si el decret s'aprova com està redactat, l'impugnarem, ja que vulnera la Llei de Normalització Lingüística».

A més, Santaner assegurà que «estam molt decebuts perquè en la reunió d'avui -ahir per al lector- no hi hagut negociació: tan sols ens han presentat el decret i ens han dit que entrarà en vigor el curs que ve».