Indignació amb Salgado perquè no vol parlar sobre finançament

Consellers de Salut, de diferents partits, reclamen debatre el tema

TW
0

M.QUES./AGÈNCIES.Palma.
La consellera de Salut, Aina Castillo, afirmà ahir que durant el Consell Interterritorial de Sanitat, la majoria dels consellers presents demanaren a la ministra Elena Salgado que es realitzi una reunió prèvia a la Conferència de Presidents del Consell, per debatre sobre finançament sanitari.

«És indignant que la ministra no respongui a la proposta i ni tan sols vol tocar un tema que ens afecta tots», assenyelà Castillo. La consellera assegurà que «sorprèn que després de demanr-nos la posada en marxa de mesures per controlar la despesa, quan hem de tocar temes importants com la política farmacèutica, que representa a Balears el 13% de la despesa, no ens deixin participar en la presa de decisions i s'apliquin polítiques de fets consumats. Aquesta actitud lamentable està rompent el consens que sempre hi ha hagut dins el Consell».

De fet no tan sols foren les comunitats governades pel PP les que han demanat la seva aprticipació per prendre decisions en aquest tema, ja que el Paés Basc, Andalusia, Catalunya i Canàries també reclamen la seva participació, ja que són les autonomies les que han de pagar la factura.

Castillo explicà que durant el Consell es presentà l'esborrany del reial Decret sobre les condicions mínimes de l'Hemodonació i dels centres i Serveis de Transfusions, en el qual el Ministeri ha eleminat qualsevol menció a les Germandats i associacions que promouen la donació de sang i «hem demanat que es torni a incloure», afirmà la consellera.

Per altra banda, però sense deixar de banda el finançament sanitari, el conseller d'Economia, Lluís Ramis de Ayreflor, assenyalà que «el Govern central no ha donat cap explicació de per què no ha inclòs el creixement demogràfic de Balears entre els criteris per revisar a l'alça el finançament sanitari de la comunitat». Ramis qualificà aquest criteri com «un element bàsic» de les reivindicacions del Govern balear.

El conseller assegurà que Sevilla no donà cap argument per no incluore aquest concepte en la revisió del model, que sí recull la legislació perquè regula el finançament de les comunitats autònomes i recordà que la normativa estableix la necessitat de modificar les quantitats que rebran les comunitats quan el creixement poblacional supera el 3 per cent la mitjana estatal, xifra que les Balears ha superat amb escreix.