L'antic túnel que va fins al Moll està enderrocat en almenys dues zones

Els arquitectes adverteixen que no podrà utilitzar-se per al metro

TW
0


El túnel subterrani que va des de la plaça d'Espanya fins al Moll, i que el Govern vol aprofitar per construir una línia de metro, està enderrocat en almenys dos punts del seu traçat, segons adverteix el degà del Col·legi Oficial d'Arquitectes, Lluís Corral. Els dos punts són la plaça Major i la de l'Olivar, on s'han construït sengles aparcaments subterranis, si bé hi ha la possibilitat que el túnel ja no existeixi en l'algun punt de la plaça d'Espanya.

En qualsevol cas, Corral, que va considerar una bona notícia la intenció d'ampliar la xarxa de transport públic, va assegurar que no es tracta d'un problema insalvable, ja que poden cercar-se diferents alternatives per recuperar parcialment la línia enderrocada. Una d'aquestes seria la construcció del metro per sota d'ambdós aparcaments. Aquesta possibilitat, segons va explicar Corral, implicaria problemes tècnics derivats de la necessitat d'enterrar la línia de metro a molta profunditat en molt pocs metres, especialment a la zona de la plaça Major.

L'altra opció que podria estudiar-se és «condemnar» alguna de la plantes d'ambdós aparcaments per restaurar la línia subterrània perduda. Es tracta de l'opció tècnica que presenta més avantatges. Corral va insistir que la proposta de noves línies de metro és una bona notícia, especialment la pensada com a «cordó umbilical» del centre històric de Palma. D'altre costat, la reclamació de finançament estatal per part del Govern per ampliar les línies de tren i metro previstes generà ahir reaccions entre els partits de l'oposició i els ecologistes. Els socialistes recordaren que el Ministeri de Foment ja preveu oferir un conveni ferroviari i instaren la consellera Cabrer a negociar-lo.

La portaveu socialista, Francina Armengol, considerà que el Govern «torna a començar malament» demanant finançament estatal per al metro quan ja ha tret a licitació la línia a la UIB per 119,98 milions d'euros.

Segons la diputada, Cabrer no pot posar en marxa un concurs, adjudicar obra «molt cara» i després dir a Madrid: «ara paga».

El portaveu del PSM, Pere Sampol, recordà que fou ell qui plantejà la implantació del metro i assegurà que el finançament d'aquestes infraestructures de transport ha d'arribar de Madrid.

El GOB valorà positivament els projectes, però criticà la «improvisació» del Govern en la planificació. Així mateix advertí que les línies plantejades no semblen prioritàries per a l'Executiu.