TW
0

El metro que enllaçarà la plaça d'Espanya amb la Universitat de les Illes Balears (UIB) tindrà el primer any de funcionament una demanda d'entre 2'9 i 3'2 milions de viatgers, la majoria dels quals es mouen ara en autobús i cotxe privat. Així es desprèn de l'«Estudi d'avaluació de la demanda potencial del servei de Metro Palma-UIB» presentat ahir per la consellera d'Obres Públiques i Transport, Mabel Cabrer.

La responsable també informà ahir de la decisió del Consell d'Administració de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) de sotmetre aquest projecte al tràmit d'informació pública, d'un mes per tal que els particulars presentin al·legacions i de dos mesos perquè l'Ajuntament de Palma i el Consell de Mallorca elaborin informes. El projecte, que es fa públic avui, té un pressupost de 98 milions, set més del que es va anunciar en un primer moment.

La intenció de la Conselleria és iniciar la nova infraestructura a l'estiu i acabar-la el 2008. El metro, que tindrà estacions al polígon de Son Castelló i a Son Sardina, suposarà l'expropiació de 65 béns en el tram final.

Segons les estimacions de la Conselleria, basades en un estudi de l'any 2001 que ara s'ha ampliat, el metro tindrà entre 2'89 milions i 3'26 milions de passatgers durant el primer any. Al cap de cinc anys en tindrà entre 3'3 i 3'7 milions; d'aquí a deu anys, entre 3'6 i 4'1 milions; i en 20 anys, entre 3'9 i 4'5 milions.

Pel que fa a les previsions del primer any, Obres Públiques calcula que la demanda generada pels estudiants, professors i personal de la UIB superarà el milió de viatgers a l'any. El metro captarà el 95% de la demanda actual d'autobús i es preveu que les línies de l'EMT deixin de fer el servei.

Les quatre estacions del polígon de Son Castelló generaran una demanda d'1'2 milions de viatges a l'any. Més d'un milió de viatges es captaran al vehicle privat i la resta a l'autobús. L'estació de Son Sardina generarà una demanda de 75.490 viatges a l'any. 54.110 seran captats a l'autobús i la resta al vehicle privat.

Entre l'estació intermodal i les de Jacint Verdaguer i Son Oliva es produiran 223.218 viatges any, 160.000 dels quals provindran de l'autobús (el 80% dels usuaris), i la resta del vehicle privat. Finalment, a la xifra total (uns 2'64 milions de passatgers) s'han de sumar aquells que s'animaran a agafar el metro quan funcioni, l'anomenada demanda induïda, que es calcula en 300.000 usuaris més.