TW
0

Prop d'un 42 per cent dels turismes que es matriculen a les Illes Balears són de lloguer i representen un 10% del parc de vehicles existent en temporada alta. Així es desprèn de l'estudi monogràfic del Centre de Recerca Econòmica (CRE) de Sa Nostra, que estudia la incidència d'aquest parc mòbil en els problemes de congestió de les carreteres. Segons aquest treball, en la darrera dècada s'ha produït una contínua expansió del parc de vehicles i s'ha passat d'una mitjana de 550.000 vehicles a mitjan dècada dels noranta, a més de 750.000 a principis del segle XXI. Això explica el lideratge de les Balears en el rànquing de parc de vehicles per cada 1.000 habitants en l'àmbit de l'Estat.

A partir de la informació proporcionada per l'Associació Empresarial de Vehicles de Lloguer de les Balears (AEVAB) i pel Servei d'Estadística de la Direcció General de Trànsit, el CRE estima que el parc de vehicles de lloguer existent en temporada alta a les Balears se situa al voltant de les 45.000-50.000 unitats, la qual cosa representa un percentatge proper al 10% del parc de turismes, pel que fa als anys 1998-2002. Així mateix, el ritme de matriculacions anual de cotxes de lloguer s'estima en més de 25.000 unitats, xifra que representa un percentatge de prop del 42% de mitjana en les matriculacions totals de turismes.

A partir d'aquest escenari, el CRE analitza l'evolució de la intensitat mitjana diària (IMD) de vehicles a la xarxa viària des d'un punt de vista anual i del punt de vista estacional, durant el període 1995-2001. En el primer cas, s'evidencia un increment del trànsit de les principals artèries de Palma; autopistes, carretera de Manacor i carretera d'Inca. Aquest increment es fa més notable a les zones bàsicament turístiques, especialment a la Platja de Palma (10%) i la badia de Pollença (6%). També és notable l'augment de vehicles experimentat a Ciutat (8%). Pel que fa a l'afluència en temporada alta durant el període 1995-2001, es constata un increment lleugerament inferior al 30% en les zones turístiques i un augment del 35% en els accessos als espais naturals, confirmant així la importància del turisme en els increments.

El CRE arriba a la conclusió que «l'elevada mobilitat del turista de Mallorca amb la utilització massiva de cotxes de lloguer i la gran variabilitat d'itineraris que realitza indueix a pensar que tenen un paper important en la congestió de petites carreteres».