TW
0

La World Travel Market inicia avui una nova edició. La fira turística de Londres és el primer referent important per a les Balears com a destinació vacacional d'un mercat tradicional que no travessa el seu millor moment. Les raons les trobam en l'endarreriment de les reserves, la progressió del turisme independent i del tot inclòs, a més de la forta pressió de les destinacions emergents fora de la zona euro. Un panorama ple d'incerteses sobre el qual ningú no s'atreveix a opinar.

La «touroperació» amb paquets tradicionals ha registrat una caiguda del 8% al Regne Unit durant el 2004. El director de l'Oficina Espanyola de Turisme -OET- de Londres, Ignacio Vasallo, afirma que «les Balears rebran més visitants britànics el pròxim estiu, però no serà pel sistema tradicional. Hem detectat un fort increment del turisme independent, del tot inclòs i, sobretot, del residencial».

L'OET de Londres serà avui l'amfitriona d'un dels actes més destacats de la setmana. El seu director, Ignacio Vasallo, donarà a conèixer les darreres dades estadístiques sobre el desenvolupament de les vendes de reserves cap a les Balears. L'«Spain, a Country Briefing» és un dels esdeveniments més esperats de la World Travel Market.

Ara fa un any, tot eren nervis en el sector turístic. Les reserves havien caigut un 26% i el Govern demanava que no se cedís a la pressió de rebaixes dels touroperadors i agents de viatges britànics. Enguany, emperò, la situació ha canviat tan sols un poc.

La indústria turística balear ha sortit d'un insuportable clima de pessimisme i ara respira un «optimisme moderat», la incertesa produïda per l'increment espectacular de les reserves de darrera hora no permet moltes alegries. De fet, el Govern arriba avui a la WTM sense cap tipus de previsió sobre el mercat britànic, ja que qualsevol pronòstic és «molt complicat». En qualsevol cas, es manté el missatge de tranquil·litat abans de caure en la temptació de les ofertes, a l'hivern i a l'estiu, per activar les vendes.

L'única cosa certa d'aquesta nova edició de la WTM és la precipitació del canvi iniciat en el 2003 del costat de la demanda. És a dir, internet i les línies de baix cost són les claus per captar el nou turisme.