Les constructores més importants pugnen pel desdoblament a Manacor

El Consell vol començar l'obra en un període màxim de tres mesos

TW
0

Els principals grups estatals especialitzats en construcció i obra pública pugnen per ser els adjudicataris del projecte de desdoblament de la carretera de Manacor. ACS, Dragados, OHL, Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) o el Grupo Vallhermoso han presentat ofertes. El Consell de Mallorca vol començar les obres del desdoblament de la carretera de Manacor en un període màxim de tres mesos i tenir-lo acabat aquesta legislatura. Els responsables de la institució han obert aquesta setmana les pliques presentades pels quatre grups empresarials que optaven al concurs i en el proper ple de maig el Consell preveu aprovar l'adjudicació de les obres.

ACS, controlada pel president del Reial Madrid, Florentino Pérez, i Dragados són dues de les societats que han presentat oferta per fer el desdoblament, mentre que les altres tres les han formulades a través d'unions temporals d'empreses (UTE) formades per grups estatals i firmes locals. OHL i Amer e Hijos integren una de les UTE; FCC, COHESA i Llabrés Feliu també han fet una proposta; i Safir-Etinere (del Grupo Vallhermoso) ha formulat la darrera juntament amb Melchor Mascaró, MAN, Matias Arrom, AGLOMSA i Electro-hidráulica.

Després que aquesta setmana s'obrissin les pliques del concurs, el director insular de Carreteres, Gonzalo Aguiar, va avançar que aquest mes s'hauran d'estudiar les ofertes presentades pels quatre grups empresarials amb deteniment per la complexitat tècnica de l'actuació. La intenció del Consell és que es portin a terme les obres sense tallar el trànsit de la via. L'objectiu de la institució és aprovar l'adjudicació del projecte en el ple del proper maig o en el previst per al juny. Si s'examinen les propostes amb celeritat, els treballs es podrien iniciar en un termini màxim de tres mesos.

Tot i que l'adjudicació serà de tot el projecte, la primera fase "des de sa Casa Blanca fins a Montuïri" ja està redactada i la segona fase l'haurà de determinar l'empresa elegida. En el recorregut de 38 quilòmetres es preveuen cinc rotondes i 13 enllaços a diferent nivell. La primera fase costarà 50 milions d'euros i s'acabaria el 2006; la segona en valdria 40 i s'executaria sense interrupcions. A la complexitat tècnica del projecte s'ha de sumar el fet que l'obra es construirà, per primera vegada a Mallorca, a través del sistema de «peatge a l'ombra». Aquesta fórmula permetrà que l'empresa adjudicatària, a més d'encarregar-se de l'actuació, sigui la responsable d'explotar la carretera durant 30 anys. Amb aquest sistema, el Consell aportarà 37 milions d'euros els tres primers anys i l'empresa es farà càrrec dels 70 restants i es responsabilitzarà de les despeses de manteniment i conservació de la via, valorades en 15 milions només els set primers anys. El Consell pagarà un cànon anual a l'empresa adjudicatària en funció del nombre de vehicles que emprin la carretera i del nombre d'accidents que s'hi computin.