TW
0

Paraula, entitat dependent de l'Obra Cultural Balear, ha perdut la gestió dels centres d'autoaprenentatge de català a les Illes Balears, funció que ha estat assumida directament pel Consorci per al Foment de l'Ús del Català (COFUC).

Segons explicà a Diari de Balears Antoni Vera, director del COFUC, no «té sentit que una empresa pública com la nostra subcontracti la gestió d'aquests centres».

Vera confirmà a aquest rotatiu que la gestió dels centres d'autoaprenentatge seria assumida directament pel COFUC, per «seguir el model de Catalunya, on aquestes funcions les realitza el consorci per a la normalització lingüística».

Vera explicà que la gestió dels centres suposaven a l'entitat dependent de l'OCB una despesa d'«uns 390.700 euros», uns 65 milions de pessetes.

Així, els centres i punts d'autoaprenentatge que retornen al control directe de l'Administració són els de la Universitat de les Illes Balears, l'institut Aurora Picornell, l'institut Emili Darder, Son Dureta i Alcúdia a Mallorca; Ciutadella, a Menorca; i Sant Antoni, Sant Eulàlia i Formentera, a les Pitiüses.

Vera assegurà que la intenció del COFUC, que depèn de la Conselleria d'Educació i Cultura, era millorar i ampliar el servei que s'ofereix als centres d'autoaprenentatge de català.

Aquests centres posen a l'abast del ciutadà que vulgui aprendre la llengua catalana un espai amb tots els recursos existents en el mercat per tal que, de manera individual i amb absoluta llibertat d'horaris, es pugui dedicar a l'estudi d'aquesta matèria.

En cada un dels centres hi ha un tècnic que controla l'ús correcte de les instal·lacions, que inclouen ordinadors amb connexió a internet i els més innovadors programes d'autoaprenentatge.

En certa mesura, aquest sistema ve a substituir les classes convencionals i és una eina més per a la preparació dels alumnes que volen aconseguir algun dels títols oficials emesos per la Junta Avaluadora de Català.

La implantació dels centres d'autoaprenentatge ha vingut guiada pel principi que aquest sistema suposa un canvi important pel que fa a metodologia i disciplina que el fa atraient per a un sector important de la població que no pot recórrer als mètodes convencionals.

El darrer que es va posar en funcionament fou el de la UIB, que té un potencial de 15 mil usuaris, entre estudiants, professors i personal d'administració i serveis. Els usuaris hi tenen a la seva disposició un total de 5.000 fitxes corresponents a quatre nivells amb exercicis de sintaxi i morfologia, entre d'altres aspectes.