Les Balears rebran 1.400 milions de Madrid per a infraestructures

Autovies, carreteres i els plans hidrològic i energètic seran les prioritats

Munar i Matas volen accelerar les grans inversions a Balears.

TW
0

TOMEU GARCIES. Palma.
El pacte polític signat entre el Partit Popular i Unió Mallorquina representa un compromís per executar en els propers quatre anys la inversió pública més ambiciosa de les Balears. Més de 1.400 milions d'euros arribaran de Madrid a les Balears si es compleixen totes les previsions de projectes inclosos en l'acord programàtic entre els dos partits.

Aquesta és almanco la valoració econòmica que UM ha realitzat del cost de les infraestructures previstes en el pacte. La major part dels doblers beneficiaran Mallorca. En matèria de carreteres, la construcció de les cinc autovies previstes, de l'autopista de Llucmajor i del segon cinturó de Palma podrien finançar-se en la seva major part amb els 216 milions d'euros que el conveni signat amb Madrid l'any 1998 havia previst per a la construcció d'autopistes i vies ràpides, del total de 342 milions per a totes les actuacions.

Per al pla hidrològic aterrarien 270 milions més que servirien per envestir el transvasament de sa Costera, la construcció de les noves dessaladores d'Alcúdia, Andratx, Ciutadella i Santa Eulària, com també per millorar les xarxes d'aigua existents.

Per solucionar els problemes energètics serà necessària una inversió que oscil·larà entre els 675 i els 750 milions d'euros per escometre la connexió amb la Península mitjançant un cable elèctric i instal·lar, a més, un subministrament de gas transportat mitjançant vaixells o mitjançant gasoducte. Aquestes dues darreres opcions marcarien la diferència entre un cost i un altre.

A aquestes quantitats s'hi haurà de sumar el pressupost inicial previst per soterrar la façana marítima de Palma i que hauria de finançar, si més no una part, el Ministeri de Foment i que puja fins a 175 milions d'euros. Així mateix s'hi haurà d'afegir el cost del projecte d'accés al Port de Sóller per tancar al trànsit la primera línia. Aquesta obra podria tenir un cost aproximat de 16 milions d'euros.