Antich: «L'ecotaxa crea autoestima de país en aquesta comunitat»

L'aniversari de l'impost turístic accentua l'abisme amb els hotelers

TW
0

PILAR RIPOLL/Ll.L. Palma.
El president Francesc Antich assegurà ahir que «l'ecotaxa significa crear autoestima de país en aquesta comunitat autònoma i apostar per la qualitat», el dia en què es compleix un any de l'entrada en vigor de l'impost turístic a l'Arxipèlag. Segons digué «l'ecotaxa és un dels instruments bàsics que demostra el canvi que volem aplicar a aquesta comunitat», i afegí que «estic molt satisfet perquè just hi ha hagut cinc reclamacions, i això demostra una acceptació clara i contundent per part dels nostres visitants i residents».

Això no obstant, aquest primer aniversari ha accentuat l'abisme que ha caracteritzat durant tota la legislatura les relacions entre el Govern balear i el sector turístic. El màxim exponent per a l'Executiu autonòmic del «canvi de model», ha estat el confit del divorci amb els hotelers, malgrat que la major part d'ells (el 55% en el primer pagament i el 65'2% en el segon) ha abonat les seves liquidacions sense presentar cap recurs.

Amb una recaptació estimada per enguany de 42 milions d'euros, l'impost ha representat un augment del 16% dels ingressos tributaris de la CA. Des del punt de vista judicial, la llei que creà l'ecotaxa rebé el vistiplau provisional del Tribunal Constitucional (TC), que aixecà el desembre del 2001 la suspensió cautelar mentre no resolgués el conflicte de competències plantejat pel Govern central de forma definitiva. El mateix camí seguí el Reglament, recorregut pels hotelers davant el Tribunal Superior ara fa un any, i també decidí la viabilitat de la seva aplicació en espera de la decisió del TC.

Finalment, i a nivell polític, fou avalat per la Comissió Europea, que considerà que no duplicava l'Impost del Valor Afegit, tal com defensà l'Advocat de l'Estat davant el TC, teoria que aixecà les crítiques del ministre Cristóbal Montoro. Aliens a aquesta polèmica jurídica, els turistes han pagat religiosament les seves estades. Només cinc entre set milions i mig de visitants han presentat queixes formals, tal com informà el conseller Celestí Alomar.

Per «aturar el cop», quasi la meitat dels hotelers ha compensat aquest primer any de funcionament de l'impost als seus clients amb vals que permeten consumicions directes, usar de franc les instal·lacions esportives, determinats serveis d'habitacions o alguns productes dels comerços ubicats a l'interior dels establiments. Paral·lelament, el Govern ha anat presentant els projectes que es faran amb els doblers recaptats, alguns d'ells polèmics i que han provocat agres debats en el Parlament.