Els experts volen que millori el diàleg entre administracions i sector turístic

Desestacionalització i sostenibilitat, eixos d'actuació del comitè internacional de turisme

TW
0

Sostenibilitat i desestacionalització foren les dues idees bàsiques que abordaren els membres del Comitè Internacional sobre Turisme a la reunió que ahir realitzaren al Parc Bit. En aquesta trobada, els experts iniciaren una discussió teòrica sobre el futur de la indústria turística balear, en la qual varen considerar prioritari millorar els canals de diàleg entre les administracions i els empresaris per unir esforços i transmetre un mateix missatge a l'exterior. «Hi ha moltes veus al turisme balear, les administracions i el sector turístic no transmeten un missatge clar, per la qual cosa és necessari més diàleg», varen assenyalar Victor Middleton i Richard Butler "experts en planificació de destinacions i en màrqueting turístic, respectivament", a la sortida d'una reunió que es va prolongar durant unes quatre hores.

Segons varen explicar els experts turístics, la trobada d'ahir va servir com a primera presa de contacte en la qual varen mantenir un debat obert. No tenien la intenció d'arribar a conclusions, encara que esperen que durant el dia d'avui sí que puguin produir-se les primeres propostes concretes sobre el futur del sector a les Illes. Butler, Midlleton i Alaine Parteneau, director de restauració de Grandes Etapes Françaises, varen destacar la necessitat que Balears diversifiqui el seu producte turístic per captar segments de mercat alternatius al majoritari de sol i platja. Els experts coincideixen que l'especialització és l'única forma per desestacionalizar la indústria turística de Balears, encara que ressalten que les illes mai no han de renunciar al turisme de vacances de masses.

«Balears va ser de les primeres destinacions de masses i ja des dels anys setanta tenia hotels de dues estrelles i 500 habitacions amb tots els serveis, quan a França no hi havia ni restaurants ni servei d'habitacions. Aquesta zona de vacances ha estat única i exclusiva per al segment de masses o de volum, però ara existeixen moltíssimes destinacions turístiques d'aquest tipus a tot el món que surten més barats, o que compten amb més equipaments o instal·lacions més moderns», va afirmar Parteneau.

«A més, la temporada de sis mesos representa un cost d'explotació enorme si es comparàs amb destinacions operatives durant tot l'any, per la qual cosa la solució passa per diversificar segments de mercat i de productes, conservar el turisme de masses però anar a cercar un altre tipus de clients, mentre que s'han de flexibilitzar els preus durant l'any, en funció de la demanda», conclogué l'expert francès. Per diversificar clients, alguns dels participants a la reunió consideraren necessari millorar els canals de distribució i de comercialització del producte turístic balear. Els experts varen afirmar que Balears ha de cercar vies de comercialització alternatives a la tradicional de touroperador, com per exemple la venda per internet. Finalment, els experts en turisme destacaren la necessitat de treballar la comunicació als mercats emissors.