L'ecotaxa causa més rebuig entre el turisme espanyol que en l'estranger

Els britànics que arribaren ahir a Palma estaven més informats que no els peninsulars

Els hotels explicaren l'ecotaxa als turistes. | S.A.

TW
0

El conseller de Turisme, Celestí Alomar, decidí ahir donar la benvinguda personalment als turistes que arribaren a l'aeroport de Son Sant Joan el mateix dia en què s'han convertit en contribuents de l'ecotaxa, ja en vigor des d'ahir. Així que encapçalà l'equip de sis persones contractat per repartir alguns del milió de fullets informatius confeccionats pel Govern balear en què, a través d'un missatge del president Francesc Antich, se'ls comunica oficialment en sis idiomes que es troben a la CEE («Comunitat Ecològica Europea»). Alomar, que sembla haver rejovenit amb aquest tribut que comparteix amb la Conselleria d'Hisenda, restà importància al fet que el fullet no parli ni un pic de l'ecotaxa. «La informació concreta de l'impost es donà en el moment de l'aprovació de la Llei amb la seva publicació en el Butlletí Oficial», digué.

El titular autonòmic de Turisme recordà que els que tenen l'obligació de facilitar totes les dades sobre les Balears com a destinació vacacional als seus clients són els touroperadors, agències de viatge i hotelers que, tal com demostraren els turistes espanyols, no estan complint aquesta tasca amb tota l'efectivitat que seria desitjable. Alomar manifestà que de les enquestes realitzades es desprèn un «alt nivell de comprensió amb els objectius de l'impost», malgrat que s'exigeix «una informació clara i transparent» sobre els recursos que se n'obtenguin. Igualment, es demana que el destí dels doblers sigui per a projectes diferencials relacionats amb el medi ambient «i no per subvencionar aquells que es podrien fer amb un altre pressupost».

Aquesta filosofia la comparteix una parella madrilenya, Elena Martínez i Francisco Lozano, que malgrat que no sabien que ahir entrava en vigor, consideraren que no afectaria futures visites a l'Arxipèlag, sempre que els doblers s'utilitzassin per al medi ambient. «El que s'ha d'esbrinar és si, després, resten pressupost de les partides de medi ambient per justificar l'ecotaxa. Si no és així, ens sembla bé i el seu cost no trenca l'economia de ningú». Antònia López, per contra, no podia dissimular el seu rebuig. «És totalment absurd que els turistes haguem de pagar. Òbviament, procuraré no tornar a les Illes», afirmà. Liliana Aguado, que coneixia l'impost, cregué que ja es paguen suficients tributs com per posar-ne més, però així i tot el preu no li paregué alt. «Un euro al dia no és gaire, però s'ha de tenir en compte que en altres indrets no es paga gens».

Lluís Ferran, que es desplaçà des de València i estava al corrent del debat generat amb l'ecotaxa, denuncià la discriminació que patiran els turistes allotjats en hotels. «Jo pagaré, però els que van a apartaments potser contaminen més que jo i han quedat exempts del tribut. Això no em pareix gens bé». Un pare de tres fills, Adolfo Muñoz, que arribà des de Vallecas amb la seva dona, Ana, respirà en assabentar-se que els nins quedaven fora de la contribució. Com la majoria dels enquestats, no sabia res de l'ecoimpost, el qual qualificà de «vergonya i robatori a mà armada». Segons el viatger madrileny, «perjudicarà el turisme» perquè, almenys en el seu cas, intentarà no repetir.