Els preus màxims dels habitatges protegits pugen a 123.000 euros

El Govern fixarà ajudes de fins al 12% a la compra de segona mà

TW
0

L'ordre del Ministeri de Foment que permet augmentar el preu dels habitatges de protecció pública (HPP) a 55 municipis de les Balears declarats singulars deixa una oscil·lació de valors d'entre 77.191 i 122.608 euros (12'8 i 20'4 milions de pessetes). Municipis singulars són aquells que, com a conseqüència dels seus elevats preus mitjans, presenten dificultats d'accés a l'habitatge als ciutadans amb menys recursos. Foment ha autoritzat augments d'entre un 10 i un 40 per cent segons els municipis declarats «singulars». 33 dels 55 municipis entren en el grup A, on es permeten increments de fins a un 40 per cent.

Els increments foren demanats pel Govern autonòmic davant la constatació que, amb els preus anteriors, les promotores privades no s'interessaven gens per desenvolupar habitatges de protecció pública, ja que a les Balears, els costs eren superiors als valors fixats. El conseller d'Obres Públiques, Transport i Habitatge, Francesc Quetglas, i el director general de l'Habitatge, Jaume Carbonero, explicaren ahir que «aquesta és l'única manera d'ajustar els preus dels HPP al cost real de construcció i així poder treure'ls al mercat. Seran més cars que abans, però continuaran essent assequibles i estaran per sota dels preus del mercat, amb totes les garanties de qualitat».

El Govern autonòmic, a més, establirà subvencions generals del 5 per cent que es poden incrementar per als joves i les famílies nombroses. De manera acumulativa, les subvencions seran d'un 10 per cent com a màxim sobre el preu total de l'habitatge protegit. A tot això s'hi afegiran ajudes estatals.

D'altra banda, la Conselleria ja té enllestit un decret per concedir ajudes a la compra d'habitatges de segona mà. El decret es troba a l'espera de dictamen per part del Consell Consultiu. Segons Carbonero, «la intervenció en el mercat a través dels HPP i les ajudes a la compra d'habitatges de segona mà protegeix el dret dels ciutadans a accedir a una casa». En aquest cas, les ajudes autonòmiques poden ser del 10 per cent i, si es tracta de joves, del 12 per cent. També s'esperen subvencions de l'Estat. Sense una declaració de municipis singulars, no hauria estat possible la suma d'ajudes autonòmiques i estatals a la compra de segona mà.

Avantatges
Les ajudes estatals ofereixen diferents alternatives avantatjoses, com per exemple la possibilitat d'accedir a hipoteques amb un interès preferencial i subvencionat. L'Estat també pot capitalitzar el total dels interessos de la hipoteca o cobrir l'entrada de la compra amb una oscil·lació d'entre 9.015 i 15.025 euros (1'5 milions i 2'5 milions de pessetes). Els preus són taxats i, per tant, tenen la garantia de no incrementar-se.