TW
0

La despesa del transport sanitari a les Balears ha de ser revisada pel Govern central i ha de contemplar les millores establertes pel Règim especial que fou aprovat pel gabinet de Jaume Matas l'any 1998. En l'actualitat, Sanitat xifra en uns 7.300 milions de pessetes anuals la despesa afegida per motius d'insularitat, segons comunicà ahir la consellera Aina Salom al cap de l'Insalud, Rubén Moreno, en una reunió celebrada a Madrid.

Rebre les competències d'assistència sanitària haurà de comportar una correcció a l'alça de qualsevol pressupost bàsic fixat, segons han coincidit a assenyalar fins ara els diferents governs balears, tant del PP com del Pacte de Progrés. Això no obstant, la intenció de l'Executiu central ha estat la de vincular completament la transferència de l'atenció sanitària al nou finançament autonòmic, de manera que el Règim especial quedàs apartat del procés, segons explicaren fonts de la Conselleria a Diari de Balears.

De fet, ara segons la consellera Salom, l'Insalud ha tractat d'eliminar les comissions bilaterals establertes per a l'aplicació del Règim, tot i que aquesta opció ha estat anul·lada pels portaveus balears. «No hem dissolt cap comissió», resumí ahir Salom el resultat del primer encontre oficial en aquest sentit amb el Ministeri de Sanitat. Salom acusà durament Moreno d'ignorar les directrius del ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, perquè la negociació del finançament autonòmic sigui sectorialitzat i no global.

Així, la Conselleria no ha acceptat dissoldre la comissió per a l'aplicació del Règim especial de les Illes Balears; i "segons Salom" n'ha obtingut el compromís que el mes de setembre, abans de l'elaboració dels pressuposts estatals per a l'any 2002, continuaran les reunions per assolir un consens respecte aquesta qüestió. Com ja ha estat publicat, Sanitat ha acceptat negociar les competències a transferir a partir d'una despesa anual encara inferior a la mitjana estatal "110.000 milions de pessetes" a canvi d'una partida especial per inversions en infraestrures de 30.000 milions més una adaptació de la despesa corrent a indicadors com el transport sanitari aplicat a la insularitat.