Més emperons que avantatges per a les noves matricules ordenades per Espanya

La DGT a les Balears afirma que «tot ha estat considerat»

TW
0

La decisió del Govern central per homogeneïtzar les matrícules de l'Estat just es pot justificar com a provocació contra els països perifèrics de l'Estat... o perquè l'Executiu d'Aznar ha cedit a les pretensions de «fabricants que tinguessin un estoc d'aquestes matrícules i hagin pressionat Madrid per donar-los sortida. Per la manera en què s'ha aprovat l'ordre ministerial, tenim dret de pensar-ho», segons advertia ahir el vicepresident de les Balears, Pere Sampol, a les planes de Diari de Balears. Alhora, el ministre portaveu, Pío Cabanillas, explicava a Madrid que les raons per a la nova matriculació dels cotxes a l'Estat són estrictament tècniques i de mercat. Les seves paraules obren la porta a les especulacions de Sampol. Raons de mercat.

De fet, els avantatges pràctics que implicaran les noves matrícules es podrien dir gairebé nuls "just la desaparició d'un adhesiu amb la lletra E quan se circuli fora del territori de l'Estat; els desavantatges, emperò, són molts. Un dels més importants correspon a la identificació ciutadana de vehicles que han comès una infracció o un delicte: la descripció del model i el color de l'automòbil seguit del tòpic «amb matrícula de...» (perquè no hi ha temps per memoritzar tots els dígits i lletres de la matrícula) pot desaparèixer aviat amb resultats poc gratificants per als cossos de seguretat, segons han manifestat alguns agents a títol personal i amb petició d'anonimat, per raons evidents.

El cap en funcions de la Direcció General de Trànsit (DGT) a les Illes, Antoni Femenies, no comparteix aquest punt de vista: «Estic convençut que la DGT ha tingut en compte totes les consideracions pertinents respecte d'això», afirma; i afegeix que «en cas d'haver-hi polèmica, aquesta ha de ser resolta al Parlament». Femenies recorda que «la darrera raó de ser per a les matrícules és plasmar la identificació del vehicle i la responsabilitat del seu conductor titular».

Però és precisament la minva en la informació que es rep del vehicle allò que més pot preocupar les forces de seguretat i els ciutadans. E.H.S., xofer professional mallorquí, clama contra el nou sistema de matriculació. «Fins ara, a l'estiu era ben fàcil detectar un conductor foraster en un cotxe de lloguer, és a dir, un risc potencial per a les persones a les carreteres de l'Illa, dolentes i perilloses: veure una matrícula de Madrid o de Sevilla en un automòbil petit "un Twingo o un Athos, posem per cas" feia que el conductor local minvàs la velocitat i estigués ben a l'aguait de maniobres inesperades per part del turista, com ara envair el carril contrari en un revolt o aparcar sobtadament en un mirador. Circular per Tramuntana pot ser molt perillós quan es generalitzin les noves matrícules».

El Consolat ha instat Madrid a reconsiderar l'ordre ministerial.