Els ramaders rebutgen la proposta d'Agricultura per salvar el sector lleter

El conseller, Joan Mayol, oferia 5 pessetes per litre anuals a les petites ramaderies

TW
0

Uns 150 pagesos procedents de distints indrets de l'Illa es varen reunir ahir a Campos amb el conseller d'Agricultura, Joan Mayol i la directora general d'aquesta àrea, Margalida Estelrich. La reunió tenia com a objectiu trobar una solució al problema de la producció lletera, ja que el sector està en declivi econòmic.

El conseller Mayol va proposar als ramaders que el Govern podia aportar una subvenció de 5 pessetes per litre de quota. Aquesta aportació econòmica, però, seria per a aquelles ramaderies que no superen els 400.000 litres a l'any i només es podrà arribar a una subvenció màxima de dos milions de pessetes per ramaderia.

Els ramaders es varen mostrar en contra de la mesura proposada pel conseller i exigiren més ajudes directes. El sector va demanar que la Conselleria aportàs un total de 10 pessetes per litre i que totes les ramaderies es puguin beneficiar d'aquesta subvenció tant si superen la producció de 400.000 litres per any com les que no hi arriben. Molts dels assistents varen amenaçar de tancar les seves ramaderies perquè consideraven que l'acceptació de les subvencions que proposava el conseller Mayol era quasi «un suïcidi». Així mateix, algú va anunciar que faria parcel·lacions de la seva ramaderia per tenir-ne de petites i així poder arribar a les subvencions.

El president de la Federació Agrícola i Ramadera de les Balears (FARB), Fernando Dameto, va qualificar de discriminatòria la proposta de Mayol i va llançar com a alternativa que les ramaderies més grans poguessin obtenir una subvenció de tres pessetes per litre. Aquesta proposta va ser rebutjada pel conseller, que continuava mantenint la que va exposar al principi. Dameto, amb un nombrós grup de ramaders, va aconsellar a Mayol que tancàs l'empresa Agama perquè d'aquesta manera «se solucionaran els problemes». Els pagesos també criticaren que encara no han rebut les subvencions en concepte de cereals, xots i bous.