El sindicat Unió Federal de Policia ha denunciat en un informe
que l'aeroport de Son Sant Joan és, des del punt de vista
fronterer, un «colador» d'estrangers il·legals i no «per
negligència o manca de professionalitat dels funcionaris policials,
sinó per l'elevat nombre de passatgers, la singularitat del tipus
de passatge, la descoordinació entre les diferents policies,
l'incumpliment del Tractat de Schengen, el deficient control
informàtic (la meitat de dies els sistemes no funcionen) i la manca
d'agents».
A l'aeroport de Palma existeixen tres tipus de fronteres:
interiors (per a els països que han firmat el Tractat de Schengen,
excepte Itàlia i Grècia); per a estrangers (Anglaterra, Suissa,
Suècia, Noruega i Finlàndia) i per a Estats tercers
(extracomunitaris o internacionals, com ara Estats Units, Argèlia o
Israel).
Segons la UFP, la manca de control és conseqüència del fet que
no existeixen llocs fronterers fixos i tampoc no s'ha establert un
control especial per als vols particulars. «Per una part, AENA
canvia freqüentment les terminals d'arribada segons la seva
conveniència, bàsicament econòmica, per tal que els turistes
visitin els comerços o el dutty free sense avisar la policia i, per
controlar les avionetes, s'ha de desmuntar serveis per tal que un
agent camini vint minuts des de la comisaria fins a l'aeronau»,
indicà el secretari provincial del sindicat, Jaume Mulet.
La inexistència d'una sala de trànsits és una altra de les
crítiques, ja que els passatgers dels vols internacionals amb
escales desembarquen com si fossin vols normals, freqüentment es
barretgen amb altres passatgers i, en determinats vols, tenen
permís per tal d'accedir al duty free. Segons el sindicat, «a
l'aeroport predominen els interessos comercials sobre la seguretat
i la frontera».
La seguretat ciutadana i l'ordre públic a Son Sant Joan també
han estat criticats per la UFP. Els problemes provenen de les
magnituts de l'aeroport inaugurat el 1997 i de la manca de sistemes
de control, com ara un circuit tancat de TV. «No hi ha seguretat
suficient als serveis i les oficines, i la policia no té
coneixement dels possibles sistemes d'alarmes als principals
centres de control i comunicació aeronàutica».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.