Son Sant Joan, un «colador» d'il·legals. | J. Morey.

TW
0

El sindicat Unió Federal de Policia ha denunciat en un informe que l'aeroport de Son Sant Joan és, des del punt de vista fronterer, un «colador» d'estrangers il·legals i no «per negligència o manca de professionalitat dels funcionaris policials, sinó per l'elevat nombre de passatgers, la singularitat del tipus de passatge, la descoordinació entre les diferents policies, l'incumpliment del Tractat de Schengen, el deficient control informàtic (la meitat de dies els sistemes no funcionen) i la manca d'agents».

A l'aeroport de Palma existeixen tres tipus de fronteres: interiors (per a els països que han firmat el Tractat de Schengen, excepte Itàlia i Grècia); per a estrangers (Anglaterra, Suissa, Suècia, Noruega i Finlàndia) i per a Estats tercers (extracomunitaris o internacionals, com ara Estats Units, Argèlia o Israel).

Segons la UFP, la manca de control és conseqüència del fet que no existeixen llocs fronterers fixos i tampoc no s'ha establert un control especial per als vols particulars. «Per una part, AENA canvia freqüentment les terminals d'arribada segons la seva conveniència, bàsicament econòmica, per tal que els turistes visitin els comerços o el dutty free sense avisar la policia i, per controlar les avionetes, s'ha de desmuntar serveis per tal que un agent camini vint minuts des de la comisaria fins a l'aeronau», indicà el secretari provincial del sindicat, Jaume Mulet.

La inexistència d'una sala de trànsits és una altra de les crítiques, ja que els passatgers dels vols internacionals amb escales desembarquen com si fossin vols normals, freqüentment es barretgen amb altres passatgers i, en determinats vols, tenen permís per tal d'accedir al duty free. Segons el sindicat, «a l'aeroport predominen els interessos comercials sobre la seguretat i la frontera».

La seguretat ciutadana i l'ordre públic a Son Sant Joan també han estat criticats per la UFP. Els problemes provenen de les magnituts de l'aeroport inaugurat el 1997 i de la manca de sistemes de control, com ara un circuit tancat de TV. «No hi ha seguretat suficient als serveis i les oficines, i la policia no té coneixement dels possibles sistemes d'alarmes als principals centres de control i comunicació aeronàutica».