L'impost sobre les estades en establiments turístics és un tribut que grava l'estada de les persones en els establiments i equipaments turístics, que s'aplica en alguns països, ciutats o zones turístiques. En el cas de les Balears, l'ecotaxa tenia l'objecitu principal de recaptar doblers per a reinvertir-los en la conservació del mediambient i del paisatge.
Impostos turístics a altres llocs del món
El cas més proper és el de Catalunya, on des de 2012 els viatgers paguen entre 0,45 i 2,25 euros per persona i unitat d'estada. Malgrat que d'entrada va crear un fort rebuig, la taxa turística s'està aplicant sense problemes destacables. El Govern de la Generalitat té previst arribar a ingressar fins a 80 milions d'euros anuals.
EEUU: Des del 2010 tots els viatgers turístics que visitin els Estats Units han de pagar una taxa de 14 dòlars, uns 11 euros, 4 d'ells per al sistema de gestió de permisos i 10 per a la promoció del turisme. A més, a Nova York, per exemple, hi ha un impost de pernoctació que s'aplica a l'ocupació d'habitacions i que ronda els 3 dòlars per nit i habitació. Igualment, alguns estats apliquen una taxa d'entre el 5 i el 7,25% de la tarifa de l'habitació.
França: Des del 1994, la ciutat de París grava les seves visites amb una taxa que va dels 20 cèntims a 1,50 euros per persona i dia, tot i que els menors de 13 anys estan exempts del seu pagament. A més, des de novembre de 2011 hi ha una nova taxa del 2% per a aquelles habitacions que tinguin un preu igual o superior als 200 euros.
Països Baixos: L'ajuntament d'Amsterdam imposa una taxa turística a cada persona per la seva visita. Però en aquest cas no es quantifica per nit i persona, sinó que és el 5% de la tarifa que s'abona a l'hotel. Els diners recaptats es destina a realitzar millores a la ciutat i en els serveis oferts.
Hi ha països que apliquen l'anomenada taxa turística aèria que grava als passatgers aeris. A Alemanya, per exemple, es cobra 8 euros al passatge nacional o europeu en vols domèstics, 25 per a mitja distància i 45 euros en els de llarg recorregut. Altres llocs on s'aplica aquesta taxa turística aèria són Punta Cana,Tailàndia, Guatemala o el Marroc.
Propostes actuals dels partits
MÉS per Mallorca proposa una 'taxa de reinversió turística' com el "futur del turisme i de l'economia del nostre país". Segons MÉS, La 'taxa de reinversió turística' permetria recaptar 2 euros de mitjana per nit i turista, i es cobrarà a ports i aeroport amb la previsió de recaptar 108 milions d’euros anuals, que ens serviran per destinar més inversions en Medi Ambient, Educació i Innovació.
El PSIB es mostra favorable a revisar el finançament autonòmic i a plantejar el retorn de l'ecotaxa.
El partit Podem també s'ha mostrat favorable al retorn d'un impost turístic.
Proposta per les Illes (Pi) ha dit que faria pública la seva proposta en els propers dies.
Esquerra Unida va més enllà i demana una 'socialtaxa', un tribut solidari que serveix per atendre les necessitats més peremptòries. En aquest sentit,
A favor
El GOB considera una prioritat "l'aplicació d'una taxa amb objectius finalistes vinculats a la conservació dels nostres valors naturals i paisatges".
El secretari general de la Federació de Serveis de Comissions Obreres (CCOO), Ginés Díez, demana una ecotaxa per a tots els sectors implicats en el turisme.
La Plataforma d'Associacions de Pensionistes i Jubilats de Mallorca vol la restauració de l'ecotaxa i el traspàs a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de les competències sobre ports i aeroports.
En contra
Tant la patronal hotelera mallorquina com la Confederació de Patronals Turístiques de les Balears que presideix Antonio González, director general de Palma Aquarium, s'oposen a qualsevol nou gravamen que afecti les empreses turístiques o els visitants. També La presidenta de la CAEB, Carmen Planas, ja ha dit que els empresaris que ella representa són “bastant contraris” a la implantació de l’impost.
5 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
El que realment no entenc es com els que manen, hotelers, no 'haguin exigida ja que l'anterior va suposar per alguns uns ingresos extres, j que el sisteme anterior, permetia anar per estimació. Els que es varen acollir varen "declarar" les estandes que varen voler i damunt aquest barem van cotitzar. A alguns els va sortir a compte aquest sistema, i al tercer any els turistes demanaven si no havien de pagar. No els va anar tant malament, ni va ser tant dolenta.
A Bruseles fa dos o tres dias es va votar una esmena presentada per Ramon Tremosa referent al monopoli centralizat d'AENA sobre els aeroports espanyols i el caciquisma de Madrit, es va aprovar en molte diferència de vots, pero, el grup Podemos i Izquierda Unida votaren en contra, PSOE i PPopular a favor, algù entèn això??. Perque quan ès l'hora d'amollar competèncias ho fan al revès, (PP i PSOE). l'única esplicaciò ès que el Consell Europeu no servèix per res a l'hora de la veritat. Salut
Qui ha de pagar mes,el visitant de 5 estrelles ,o el de 1? La oferta reglada o la no reglada ? Estructures d,estat x les illes,ja!
Si l'economia illenca no tingués un pes mort al damunt anomenat AENA, no hi hauria problemes a l'hora de cobrar un impost turístic als aeroports talment fan a Alemanya. Però a AENA només li importa xuclar beneficis per a la casta i no es preocupa pels súbdits de més enllà de la mar (significativament tots els aeroports balears i l'eivissenc tenen el rètol principal en espanyol, per a vergonya nostra)
A continuació la proposta que la Plataforma d'associacions de Pensionistes i Jubilats de Mallorca va fer arribar als partits polítics. Ecotaxa i turisme 1.- Demanar el traspàs a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de les competències sobre aeroports i sobre ports. 2.- Exigir el permís i la col·laboració de l'Estat per a cobrar als ports i als aeroports les ecotaxes corresponents, perquè no ho hagin de fer els hotelers. 3.- D'entrada ja, i sense dilacions, restaurar el cobrament de l'ecotaxa als hotels, mentre no s'aconsegueixi cap dels punts anteriors. 4.- Reclamar als hotelers, i a tota la societat civil de les Illes Balears, el seu suport per aconseguir els punts 1 i 2. 5.- Elaborar un argumentari a favor de les propostes anteriors, i un sistema de fer-ho. En donam el possible exemple següent: "La incidència del turisme sobre l'ús de les infraestructures, la generació de residus, el consum d'aigua, l'ús del territori públic, etc., és més que evident, cosa que fa necessària i justa la mesura d'establir una ecotaxa turística i d'establir-la ja. Tanmateix els hotelers es queixen perquè la taxa ecològica i/o turística afecta el turisme d'hotel, generador de molts de llocs de treball, però no afecta el turisme, de cada vegada més important, que lloga habitatges normals per a passar les vacances a les nostres illes, que genera molt més poca activitat i crea molts menys llocs de feina. Per això és que l'impost turístic estaria lligat al transport aeri i/o marítim i allò millor seria que es trobàs la manera de poder cobrar als ports i als aeroports, sense que això suposàs un perjudici per als residents. Exigir el traspàs a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de les competències sobre aeroports i sobre ports, seria cosa beneficiosa en molts d'aspectes, especialment per a facilitar la mobilitat entre illes i adequar-la millor a les conveniències de la nostra economia, turística o no turística i per tenir les competències de cobrar-hi l'ecotaxa. En el sentit de la recaptació es podrien imposar unes taxes portuàries i aeroportuàries importants per a tots els passatgers, amb el ben entès que la gent que faci la declaració de la renda a les Illes Balears veurà reduït del tram autonòmic de la declaració l'import de les taxes portuàries i aeroportuàries que hagi pagat (i que els residents que per la seva condició de tenir nacionalitat espanyola ja fan la declaració de renda a les Illes Balears podrien no haver de bestreure les taxes aquestes, simplement amb el certificat de residència; els altres l'haurien de bestreure i només en fer la declaració de la renda podrien recobrar allò bestret) i, a més, els turistes d'hotel podrien tenir dret, segons la quantitat de dies d'estada, a un reemborsament de part de les taxes pagades a l'arribada (així s'afavoriria el turisme d'hotel enfront del de lloguer d'habitatges). Potser també serviria perquè part dels residents estrangers que viuen i generen despesa social aquí però cotitzen als seus països d'origen, passassin a cotitzar aquí, amb l'augment d'ingressos que això suposaria."