Trànsit vol reduir la sinistralitat a les vies que només tenen un carril per sentit. | G. PICO

TW
0

El director general de Trànsit, Pere Navarro, anuncià ahir que proposarà la reducció del límit de velocitat a les carreteres convencionals -les que tenen només un carril per sentit- dels 100 als 90 quilòmetres per hora, amb independència de l'ample de la vorera de la via. El responsable de la Direcció General de Trànsit (DGT) assenyalà que la mesura podria entrar en vigor abans que acabi la legislatura i confià que ajudarà a reduir la sinistralitat a les carreteres secundàries, escenari de més del 75 per cent dels accidents mortals.

A més de la millora de la seguretat, la proposta de la DGT pretén evitar confusions entre els conductors que, en ocasions, poden tenir dubtes sobre la velocitat màxima d'una determinada via, ja que actualment depèn de l'ample de la vorera: cent quilòmetres per hora per a les carreteres convencionals amb una vorera de més d'1,5 metres d'amplada i 90 per a la resta. D'aquesta manera, si totes les carreteres convencionals tenen un únic límit de velocitat de 90 quilòmetres per hora, la norma es fa "més senzilla i comprensible" per als conductors, explicà Navarro.

Les reaccions a les paraules de Navarro no es feren esperar. Així, Mario Arnaldo, president d'Automobilistes Europeus Associats (AEA), considera que la proposta "s'ha meditat poc" i que és "un altre enginy". Arnaldo va rebatre els arguments de Pere Navarro en assegurar que la major part dels accidents a la xarxa secundària ho són per sortides de la via i col·lisions frontals, no per la velocitat. La velocitat mitjana en aquest tipus de carreteres de doble sentit ha anat descendint, va dir Arnaldo, que va citar l'última dada facilitada pel Ministeri de Foment, el qual va fixar en 80,2 km/h la mitjana el 2008 -quan el 1999 era de 90,4 km/h-. Tampoc no és veritat que 90 sigui el límit genèric de la Unió Europea, assegura.

Una bona iniciativa

Per la seva banda, el president de l'Associació Estatal de Víctimes d'Accidents de Tràfic (DIA), Francisco Canes, considerà que és una "bona mesura" i que ajudarà a reduir la sinistralitat que es registra en aquestes vies.
Per DIA, "és bastant important" que la velocitat a les carreteres convencionals sigui homogènia, digué Canes, que apostà perquè la nova mesura -si es du a terme- acabi amb "els errors" als quals indueix el fet que en unes vies es pugui anar a 100 quilòmetres per hora i, en d'altres, a deu quilòmetres per hora menys.