Després de 12 anys al capdavant de l'hotel Gran Meliá Victoria, Marco Paredes (Pamplona, 1941) va fer dijous passat un còctel amb motiu de la seva jubilació. Després de 54 anys dedicat al món de l'hosteleria, 37 dels quals a Sol Meliá on ha desenvolupat diferents càrrecs, Marco Paredes deixa la seva vida professional per continuar gaudint de l'Illa.
Quins càrrecs heu desenvolupat en el món de l'hosteleria i a Sol Meliá?
Vaig començar a treballar en aquest món quan tenia 14 anys, compaginant feina i estudis i en fa 37 que vaig entrar a Sol Meliá, on sempre he tingut càrrecs de direcció. Vaig arribar a l'empresa l'any 1972 i vaig estar a l'hotel Bellver fins al 1979.
Al Meliá Victoria, quina tasca heu dut a terme?
Vaig arribar a final de 1992, en finalitzar els Jocs Olímpics de Barcelona, i des d'aleshores n'he estat el director. La veritat és que sempre he vetlat per preservar la V de Victoria com a senya d'identitat de l'hotel, a més de l'eslògan de "tradició i servei des de 1912", any en què es fundà l'hotel.
Durant aquests anys, heu viscut molts canvis a l'hotel?
La veritat és que he viscut dos canvis importants per a l'hotel. El primer va ser l'any 2000, quan vam tancar l'establiment durant set mesos per reformar-lo. Encara que ja s'havien fet algunes reformes, en aquell moment era necessari tancar-lo per poder fer la feina. S'ha de pensar que aquest hotel no tanca de tot l'any. L'altre gran canvi important per a l'hotel va ser en el 2004, quan es va construir el centre de convencions. Va suposar també un gran canvi. En l'àmbit turístic és important remarcar que el Meliá Victoria és el punt de trobada de la convenció de l'Agrupació d'agències de viatges britàniques (ABTA).
I en la cadena Sol Meliá, hi heu presenciat molts canvis?
Ha anat creixent de forma important, de manera que quan vaig arribar Sol Meliá tenia 22 hotels avui dia en té més de 300. També l'estructura de l'empresa ha canviat, mentre que aleshores la seu era una planta baixa i un pis a Palma actualment disposa d'una gran seu al polígon de Son Castelló.
I com han evolucionat els clients?
Han canviant com en qualsevol activitat. El Victoria ha anat evolucionant cap a un hotel més urbà i avui hi ha una barreja de clients: el turista i el de maletí. Aquest darrer s'ha anat incrementat des que tenim el centre de convencions. De fet, el turista de vacances mai no supera el de negocis. Es tracta d'una mescla molt bonica.
Quines són les principals nacionalitats?
Espanyols, anglesos i alemanys. Encara que també tenim americans i japonesos. M'atreviria a dir que es tracta d'un dels hotels més cosmopolites de la ciutat.
Personalitats rellevants que han passat per l'hotel?
Per aquí ha passat infinitat de gent. Des de Grace Kelly i Rainier de Mònaco en el seu viatge de noces, fins a tota la classe política espanyola. De fet, en els darrers cinc anys, per aquí han passat tots menys els Aznar i els Zapatero. Dels equips de futbol n'hi ha tres que són fidels: el Barça, el Madrid i la Corunya. També els Reis quan encara eren prínceps i no tenien Marivent van passar pel Victoria, a més dels prínceps d'Astúries en un viatge oficial arreu de l'Estat. Per altra banda, quan eren a Mallorca s'anuncià l'espera de la primera filla, de manera que l'hotel s'omplí de periodistes i curiosos, va ser molt bonic.
El Meliá Victoria té un client fidel?
Entre un 25% i un 30% dels clients són fidels. Allò més important quan ve un client és que torni i per això es mereix el millor tracte. La millor promoció és fa in situ, i és també la més barata. El client de negocis en certa manera no tria la destinació i és important fer-li l'estada agradable perquè després vulgui tornar.
Quin futur turístic augurau per a Palma?
Palma disposa d'uns grans elements per atreure el turista, com la badia, la catedral, el Born, la Rambla, el barri antic i els patis, entre d'altres. Però s'ha de lluitar contra l'estacionalitat des de tots els àmbits.
I per a Mallorca?
Té un futur positiu, però no es pot competir amb la resta de països emergents perquè són més barats. Hem de competir en qualitat, crec que aquesta és la clau. Si s'aposta per la qualitat, Mallorca es podrà desenvolupar bé i mantenir-se també bé.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.