TW
0

En l’alta costura el tall és vital, però Marie Dupis es va témer que, a més, els preus exagerats per a moltes de butxaques també es poden acurçar. Amb un poc de negociació, un vestit de Jean-Paul Gaultier que tenia ullat per a la nit de Cap d’Any va ser seu amb un 40 per cent de descompte. En realitat, la negociació en l’alta costura només està reservada als superrics o a les celebritats que obtenen, de manera gratuïta, prestigiosos productes de moda de cases interessades en la publicitat. Però mentre la crisi es transforma en recessió, un nivell de luxe més barat ha passat a a ser accessible a compradors més ordinaris.

Amb els marges generals sota pressió i mentre els punts de vendes lluiten per una part dels reduïts pressuposts prenadalencs, la casa d’alta costura creada per Jean-Paul Gaultier és una de les marques exclusives que s’han bolcat en el tren de la promoció. De París a Milà i de Nova York a Londres, les vendes promocionals de les darrerese setmanes han arribat a incloure també les marques de luxe. Generalment, en el sector minorista aquesta temporada pot representar gairebé un 40 per cent de les vendes anuals, de manera que el que hi ha en joc és molt. No obstant això les ofertes del sector exclusiu són subtils.

En lloc de concretar els descomptes als mostradors –per por de fer malbé la marca, perquè suposa soscavar la noció que la qualitat és cara–, ells han procurat atreure compradors amb discretes "liquidacions privades". Sonia Rykiel, Jean-Paul Gaultier, Jimmy Choo, Prada, Armani, Gucci, Tod’s, Dolce & Gabbana, Alexander McQueen, Gianfranco Ferre i Alberta Ferretti han oferit descomptes o han organitzat liquidacions privades, però no en totes les botigues ni en tots els països.

Tolerades pels reguladors fora de les tradicionals temporades de gener i juliol, aquestes promocions especials queden usualment reservades en exclusiva als clients legals, que en reben la invitació per correu. Els descomptes s’apliquen, en general, a una petita selecció d’articles. I enguany, els reporters de Reuters es varen assabentar que es podia comprar una àmplia gamma de productes a preus de descompte sense invitació a Jean-Paul Gaultier i Jimmy Choo a París, i a Prada de Milà.

"Pot ser que alguns diguin que no es fan, però sí que n’hi ha," explicà una empleada d’una botiga d’un alt dissenyador de Milà que es negà a ser identificada. "Simplement, no volen que tothom ho sàpiga", assenyalà. "No tenim cap comentari per fer sobre les liquidacions privades", manifestà una portaveu de Jean-Paul Gaultier. "Queda a criteri de les botigues individuals", afegí. Altres marques, com Gucci i Armani, s’han negat a fer-ne comentaris. Un portaveu de Prada assegurà que les liquidacions privades són usuals en aquesta època de l’any, però no volgué donar-ne més detalls. "La nostra política és no oferir informació sobre les nostres activitats comercials", afirmà una portaveu del Grup Gucci, que també inclou Bottega Veneta i Yves Saint Laurent.Els analistes preveuen que els guanys de les grans botigues de luxe cauran l’any 2009 per primera vegada en més d’una dècada.