Si les bicicletes són per a l’estiu, com insinuava el cèlebre film de Gabino Diego, ara és el moment del debat.
Naïs Egea i Loles Rodríguez, estudiants de l’Escola Superior de Disseny, defineixen la filosofia dels seus projectes de graduació amb una màxima: "Enfortir l’ús de la bicicleta per contribuir a la sostenibilitat de la ciutat". També del medi ambient, és clar.
Un dels projectes consisteix en un servei de missatgers que emprin aquest vehicle. Fora furgonetes i fora camions. L’altre, en canvi, proposa la creació d’un sistema de lloguer de bicicletes a la ciutat. Ambdues són mesures encaminades a la reducció del trànsit interurbà i, per tant, de les emissions de CO2.
L’alumnat de l’Escola de disseny no es redueix a imaginar els vestits i les joies clàssics, com es pensa de manera errònia. Els treballs de les joves Naïs i Loles miren pel medi ambient: una problemàtica global, des d’una perspectiva local.
El fet de distribuir bicicletes entre els ciutadans ja es fa a Barcelona amb el nom Bicing. Aquí, a Palma, el projecte "també hauria de caure en mans públiques", assegura Loles. Ella té 24 anys i es mou cada dia en velocípede. "De fet, la idea em vingué al cap mentre passejava amb la bici".
No obstant això, els cotxes són majoritaris. "Ara bé, anar per Ciutat en automòbil és un contrasentit". Segons Loles, "hem d’incentivar el transport en bici, patins o fins i tot a peu". Això implica la necessitat de més carrils bici i de doblers per invertir-hi.
Que no sembli un abocador!
Si la bici és l’emblema verd per excel·lència, no ho és menys el local de lloguer. "Tots els materials amb què he dissenyat la seu són reciclables o bé ja hi ha estat". Cautxú, bidons, palets... matèries "que donen menys joc en el disseny artístic i que tenen risc de semblar un abocador!", afirma rient. Fins i tot ha pensat on ubicar l’establiment:"Al barri de la Gerreria, entre carrers estrets sense trànsit de cotxes".
Naïs pensa també en clau mediambiental. El seu projecte desenvolupa un servei de missatgeria, un dels molts que ja funcionen. Els treballadors, però, es traslladaran en bici. La seu de l’empresa és símbol de modernisme. Tal com s’intueix a la maqueta, l’interiorisme és "clau" per a la seva funcionalitat.
D’altra banda, Naïs sap que els interioristes, com ella, estan menys involucrats que els arquitectes en la protecció del medi ambient. "No gaudim de tant marge d’actuació", confessa. Potser és per això que no fan tantes "burrades" com ells contra l’Arxipèlag. Un territori "provincià", diu. Així es reflecteixen les seves ganes de canviar el món.•
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
es vera, ja existeix va anys una bicimissatgeria, l'unic que es podria camviar o innovar la actual empresa de missatgeria en bicicleta es l'explotacio que sofreixen els treballadors de la susodicha, per altra banda crec que sense coneixer aquestas dues al.lotes fer comentaris com els que has fet crec que al mateix temps que dbalears va a un curs de catala tu en podries ver unaltra de educacio, fillet.
Per què feis propaganda gratis a aquestes dues fantasmes? No aporten res de nou. Els seus "innovadors" projectes estan més vists que el TBO. Missatgeria en bicicleta a Palma ja n'hi ha fa anys. Llogar bicis o oferir-les gratuïtament per part de l'ajuntament de Palma ja se'n parlava fa 30 anys. Si no s'ha fet és perquè no hi ha hagut voluntat política. Tanmateix vos assegur que aquestes "ciutadanes del món", segurament disfressades de hippies, totd'una que puguin tendran el seu Golf (millor pagat pels papàs). Per altre banda, la "notícia" és lamentable. En podríeu fer una cada dia descrivint tots els projectes de graduació de l'Escola Superior de Disseny i de tots els projectes del món. Jo en tenc un per evitar que el Diari de Balears surti farcit de faltes d'ortografia. Tal vegada vos interessi com a notícia.