TW
0

La batalla entre la popular Barbie i les pepes Bratz no solament se centra en el mercat. Les grans empreses que controlen la producció de les respectives joguines, Mattel i MGA Enterteinment, es varen veure les cares en els tribunals pel fet que Mattel denuncià el seu rival després de descobrir que el dissenyador de les Bratz, Carter Bryant, va crear aquests personatges quan encara estava contractat per Mattel i, per tant, l’empresa tenia la propietat sobre totes les seves idees.

Ara, el jurat del tribunal federal de Riverside (Califòrnia) ha donat la raó a Barbie, tot i el fet que MGA encara pot recórrer per defensar les nines que des que es varen posar a la venda el 2001 li han atorgat una facturació anual de 315 milions d’euros.

No obstant això, Mattel es mostra ferm, i reitera que les joguines que més dura competència han exercit contra Barbie des de la seva creació foren dissenyades per un dels seus homes i, a més, en hores de treball.

A més, el jutge del cas també va acusar MGA i, més concretament, el seu cap executiu, Isaac Larian, d’haver interferit en la tasca de Bryant i d’haver-lo incitat a incomplir el seu contracte amb Mattel per tal de poder aconseguir així els drets de les Brazt.

D’aquesta manera, els responsables de Barbie no només consideren la victòria com un fet merament professional, sinó com una qüestió moral. De fet, el cap Executiu de Mattel, Bob Eckert, que testificà davant del jutge, assegurà que això era "una qüestió de principis" i que la victòria de Mattel és "de tots aquells que creuen en el joc net". "El principi bàsic és simple: no s’agafa el que no és teu", va afegir.

Però l’etapa judicial de Barbie no conclou aquí. Mattel té ara entre les seves mans la possibilitat de reclamar a MGA danys i perjudicis per violació de copyright, demanda que es concretaria en una elevada suma de doblers a partir dels bons resultats que han aportat aquestes nines des de la seva creació.

De fet, la seva facturació anual és de gairebé 500 milions de dòlars, devers 315 milions d’euros.

Així, la batalla legal pels drets d’autor de les Bratz no solament respon als drets d’autor, sinó que el terreny econòmic també hi exerceix un paper important.

I és que des que sortiren al mercat les Bratz, les Barbie se n’han ressentit notablement amb una caiguda de vendes xifrada en un 15 per cent el 2007.

Durant el segon trimestre de l’any les vendes mundials de la pepa rossa han caigut un 6 per cent, un període en el qual Mattel ha obtingut un benefici net d’11,8 milions de dòlars (7,4 milions d’euros), la qual cosa representa un descens del 48,2 per cent respecte del mateix període de l’any anterior.

De moment,la veterana Barbie ha vençut.