TW
0

Són als carrers, oficines i fins i tot als temples, i ofereixen des de begudes fins a paraigües, flors i corbates: les màquines expenedores del Japó, tota una icona del país asiàtic, estan ara amenaçades per una intensa campanya d'estalvi energètic. En total, hi ha més de 5 milions de jido-hanbaiki (així s'anomenen) al Japó, el país que en té més unitats per habitant del món, segons l'Associació nacional de fabricants de màquines expenedores.

Després de fer acte de presència en els anys seixanta, es convertiren en un símbol del desenvolupament econòmic nipó, de la puixança tecnològica i també del civisme, ja que el fet que el vandalisme sigui pràcticament desconegut al país ha estat un factor clau per implantar-les a gairebé tots els racons.

Tanmateix, els problemes en el subministrament elèctric després del terratrèmol de l'11 de març passat estan fent canviar la percepció d'aquests aparells, especialment dels que venen begudes, que són els més estesos i consumeixen molta energia, perquè sovint ofereixen llaunes calentes, a més de fredes.

Per això, una desena d'ONG ha llançat una campanya per reduir les màquines de refrescs, mentre que Tòquio i tres províncies més han demanat al Govern que restringeixi el nombre d'hores que poden estar enceses cada dia, per estalviar electricitat. Conscienciades per la campanya d'estalvi energètic, diverses empreses ja han optat per apagar els llums de les seves màquines a Tòquio i algunes fins i tot planegen desconnectar-les durant determinades hores a l'estiu.

Segons dades de 2009 del Centre japonès per a la conservació d'energia, tres d'aquestes màquines de begudes consumeixen en un any el mateix que una llar mitjana nipona. En el darrer lustre, no obstant això, els fabricants han reduït més d'un 25% el consum elèctric de molts d'aquests dispositius amb l'ús, per exemple, de plafons solars. D'altres, a més a més, han cercat donar-los un valor afegit amb noves aplicacions.