En una societat desenvolupada, ens podem trobar amb un quadre semblant a aquest: alumnes que no tenen cap necessitat que els obligui a esforçar-se, que des del seu naixement han après a fer el que més els satisfeia, allò que més els agradava i han dedicat tot el seu esforç a aconseguir-ho; pares i mares que desitgen que els seus infants aprenguin el màxim de coneixements i destreses amb el mínim de temps i que siguin els primers en qualsevol disciplina; autoritats educatives, de vegades induïdes per la seva ideologia, que inflen un currículum al màxim, perquè l'escola compleixi tots els objectius que ha assenyalat la societat, que és que solucioni tots els problemes existents, sense estar disposats a proporcionar gaire ajuda; i un professorat que es troba totalment condicionat per un alumnat que no té ganes de fer feina, unes famílies que volen que els seus fills i filles aconsegueixin resultats excel·lents, una societat preparada per culpar-los dels mals resultats obtinguts i una Administració que tampoc no es fia de la seva feina.
No crec que l'escola hagi d'admetre les idees d'uns quants que s'encaparren a pensar que allò és un lloc d'on han de sortir alumnes com si fossin enciclopèdies i preparats per assistir als concursos televisius de moda a demostrar que s'han après molts de continguts sense cap tipus de significat; o d'altres que, per contra, pretenguin alentir els seus aprenentatges per tal de fer viure els infants en una espècie de nirvana. Tampoc no ha d'estar fermada a haver d'acabar el currículum assenyalat ni el llibre de text comprat. L'escola ha d'intentar formar persones a partir del seu ritme d'aprenentatge i de la seva experiència, perquè puguin sobreviure en la societat que els correspondrà. Ha de preparar ciutadans capaços de millorar el món en què els correspongui viure.
Educar no és ensinistrar
05/04/11 0:00
També a Ara
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
4 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Estic d'acord en que la societat hi té gran part de responsabilitat, les famílies també. Però una mica d'autocrítica per part del col·lectiu docent per assumir la seva part de responsabilitat tampoc aniria malament. Mentre cada sector doni les culpes a l'altre de la situació enlloc d'assumir les seves responsabilitats, no anirem enlloc.
Per tant podiau obrir una nova pàgina dedicada al món educatiu com diu Antònia, molts són els mestres d'escola que llegeixen el balears, i molts llegirien l'apartat.
Molt interessant. Hi estic totalment d'acord. El dBalears hauria de tenir més pàgines que parlassin sobre educació, un tema tan important perquè el món arribi a anar un poc millor.
Primer de tot pens, que com a mestra, el llibre de text ha de ser una ajuda no un material sense el qual no sobreviuriem. En les condicions actuals que ens trobam el llibre no ens basta, la diversitat marca llunyania entre món fantàstic i món real. La llibertat d'aprenentatges i d'ensenyament els marquen condicionants com el diferent alumnat que hi ha dins les aules i els diferents aprenentges que hi ha. Partint de la conscienciació que tenim real dins la classe inculcarem uns hàbits i uns ensenyaments o uns altres.