L'arma de les emocions

Durant l'adolescència, la necessitat de tenir amics explica que molts de joves ho intentin aconseguir a qualsevol preu, fins al punt d'haver de patir situacions d'abús molt nocives per al seu desenvolupament normal

TW
1

Una de les prioritats que més costat fan a l'adolescència és la necessitat de tenir amics. D'aquesta manera, poder sentir-se membre i part influent d'una colla permet a la gent que té aquestes edats esquivar una de les grans amenaces d'aquesta transició: la soledat. Una vegada que han entrat dins la pubertat, és força habitual trobar-hi actituds predisposades a voler distanciar-se de la protecció que durant tota l'etapa de la infantesa han exercit els pares sobre els fills. En conseqüència, es posa en marxa tot un seguit d'estratègies orientades a assolir un reconeixement del grup i a poder formar part d'allò que els especialistes anomenen "la tribu".

És a partir d'aquesta necessitat que es pot entendre que, de vegades, els adolescents estiguin predisposats a aconseguir amics a qualsevol preu, fins al punt de resistir davant casos d'abús que esdevenen absolutament nocius per al seu desenvolupament. Així, l'existència d'agressors i de víctimes dins aquests cercles d'amistat és un fet habitual en l'actualitat i més encara als àmbits acadèmics, en els quals les situacions de tensió s'aguditzen amb massa freqüència.

En referència a aquesta problemàtica emergent, la comunitat científica ha intensificat l'esforç durant els darrers anys i han estat diversos els discursos que han proposat estratègies encaminades a minimitzar els efectes d'aquests fenòmens. L'enèsima mostra d'aquesta empenta ens ha arribat aquests dies des de la Universitat de Màlaga, on un grup de psicòlegs ha desenvolupat un programa amb joves fonamentat en aspectes relacionats amb l'educació de les emocions.

L'aportació d'aquesta investigació -que s'ha centrat en més de dos mil adolescents andalusos- traça una relació directa entre l'educació dels sentiments i la prevenció de conflictes a l'aula. Una vegada enllestit el diagnòstic de la mostra amb el qual han fet feina aquests especialistes, s'ha arribat a la conclusió que les al·lotes solen mostrar més habilitat emocional davant els problemes que es generen cada dia, amb la qual cosa la implantació del projecte ha suscitat més avanços en ells que no pas en elles, perquè tenien més marge de millora. Segons pareix, el treball de les emocions dota les noves generacions d'un equilibri psicosocial més elevat i, consegüentment, ens trobam davant persones menys exposades a patologies relativament comunes entre el jovent, com ara l'ansietat i la depressió.

Com treballar les emocions?

En qualsevol cas, com es pot treballar en l'àmbit emotiu? La proposta que han donat a conèixer aquests investigadors subratlla la necessitat de dur a terme, de manera reiterada, exercicis que estimulin el control de les emocions. De fet, en la recerca que ells han desenvolupat han insistit molt a desenvolupar les habilitats relacionades amb el coneixement, com també la comprensió de les causes i els efectes que deriven dels estats d'ànim.

Tot i això, el treball de la intel·ligència emocional no el podem circumscriure a l'àmbit estrictament personal. No debades, una de les pràctiques que s'exposen en aquest estudi té a veure amb la interpretació que fan els més joves de les notícies publicades als diversos mitjans de comunicació, tot amb la intenció de veure i analitzar el rerefons emocional que s'amaga darrere cada informació. Sense cap dubte, es tracta d'una praxi que, més enllà de possibilitar a la persona que tingui més control i coneixement de si mateixa, li permet incorporar una panoràmica més nítida de l'entorn amb el qual conviu diàriament, un fet que s'acaba projectant en el camp de les relacions interpersonals.