TW
2

De ben segur que en l'agenda del ministre Àngel Gabilondo hi ha marcat en ordre preferent l'anunciada reforma del darrer curs de l'ESO. No debades, està previst que pròximament el titular de la cartera d'Educació mantingui tot un seguit de contactes amb els diferents consellers autonòmics, tot amb l'objectiu de poder consensuar aquest nou escenari. La proposta que posarà sobre la taula el ministre pretén atorgar un caràcter més "orientador" al quart curs de l'ESO, perquè els alumnes es puguin decantar entre dues modalitats que integren itineraris formatius distints: d'una banda, es planteja un darrer curs pensat per a aquells que tenen perspectives de voler fer el Batxillerat i, de l'altra, també es proposa una modalitat per a aquells alumnes que es decantin pels cicles de Formació Professional de Grau Mitjà. Aquesta modificació suposaria haver de canviar la Llei Orgànica d'Educació que, d'ençà de l'any 2006, és l'encarregada d'ordenar el sistema educatiu.

A més de tot això, es vol que tots aquells alumnes que no hagin estat capaços de superar tercer d'ESO puguin elegir entre distintes alternatives: bé que repeteixin el curs, bé que facin ús d'un programa de diversificació curricular o que triïn una tercera alternativa, que consisteix a fer un Programa de Qualificació Professional Inicial. Precisament, aquesta darrera opció té un període previst de duració de dos anys i aquelles persones que siguin capaces d'aprovar obtindran el graduat en Educació Secundària Obligatòria, amb la mateixa validesa que si l'haguessin obtingut per la via ordinària. A tot això, s'hi ha d'afegir que la proposta de govern presidit per Rodríguez Zapatero pretén que els estudiants amb aquest perfil puguin accedir després a alguna de les modalitats de cicles de l'FP de grau mitjà.

Per poder tirar endavant totes aquestes mesures, el ministre Gabilondo plantejarà als consellers d'Educació que es reforcin els recursos que actualment tenen els centres formatius en matèria d'orientació. Segons sembla, les intencions del pla són que els alumnes tinguin a disposició una major i millor orientació, tant en aquells aspectes relatius al seu futur professional com en el camp acadèmic, tot amb l'objectiu final de fer minvar les alarmants dades d'abandonament escolar que actualment es registren a Espanya. S'ha de recordar que, a hores d'ara, les xifres d'abandonament escolar a l'Estat espanyol s'enfilen per sobre el 31%, aproximadament el doble de la mitjana dels països de la Unió Europea. En qualsevol dels casos, sembla que està previst que els departaments d'orientació que treballen a l'ESO ofereixin un serveis més individualitzats, amb l'objectiu que els alumnes puguin dirigir-se cap als itineraris que els resultin més avantatjosos.

Malgrat les intencions manifestades des de l'Administració, des dels centres es remarca que s'hauran de fer molts esforços si es vol que aquestes millores es facin efectives. En aquest sentit, Joan Martorell, que és membre del gabinet d'orientació d'un centre on s'imparteix l'ESO, assegura que "si avui ja tenim unes mancances més que evidents, en el dia a dia, sobretot en l'àmbit més personal, es fa difícil pensar que amb tot el que implica la crisi econòmica en matèria de retallades de despesa pública aquest projecte es pugui posar en marxa".
Tanmateix, amb variacions o sense, sembla que aquesta proposta de reforma de l'ESO no serà la darrera que veuran els nostres ulls.