La violència com a factor de risc social. Sota aquest títol, el sindicat UGT-FETE ha publicat enguany un interessant manual en el qual s'ofereixen dades força rellevants relacionades amb el clima que es viu a les aules de casa nostra. Aquesta publicació n'aporta informació que permet intuir la naturalesa amb la qual tenen lloc les relacions entre el professorat, els alumnes i els pares, a més d'avaluar-hi variables com ara l'estrès amb què han de dur a terme els docents les tasques diàries, tot amb la visió dels ensenyants mateixos.
Els resultats que s'han publicat en aquest llibre són producte d'un treball de camp en el qual han participat més de 1.200 professors i professores, a través de qüestionaris, entrevistes en profunditat i grups de discussió. Aquesta tasca de camp s'adjunta a tota una anàlisi posterior en la qual s'analitza a fons la violència als centres educatius i els efectes que se'n desprenen en l'actualitat. Quant a les dades aportades per la investigació, resulta interessant veure que només el 13,7% dels docents consultats assegura que pot desenvolupar la tasca amb els escolars sense cap incident. De fet, la resta assegura que ha de conviure amb comportaments disruptius.
A tot això convé afegir-hi que gairebé el 54% dels professors i mestres han estat insultats alguna vegada pels seus alumnes i un 8,2% assegura que aquesta conducta és freqüent o molt freqüent. En el cas de les amenaces i les agressions físiques, els percentatges són més baixos, tot i que es tracta de comportaments encara més preocupants: per exemple, un 65% dels educadors respon que mai no ha estat amenaçat i un 8% confirma que ha rebut alguna mena d'agressió física quan duia a terme la tasca docent.
Una de les situacions que propicia aquesta tensa convivència és l'aparició de conductes d'estrès entre l'equip de docents. En aquest sentit, més del 50% dels professors asseguren que tenen un estrès que qualifiquen de mitjà o alt, tot com a conseqüència de la feina. A més, un de cada deu ensenyants sofreix un grau molt alt d'aquesta patologia i un poc més del 20% assegura que avança amb un nivell baix d'estrès.
Respecte de les relacions entre les famílies i el professorat, sembla que el nivell de conflicte s'ha rebaixat. Tot i aquest fet, el 20% dels docents participants en l'estudi afirma que pateix o ha patit qualque tipus de maltractament psicològic per part dels pares dels alumnes. A més, en el 25% dels casos corroboren que han rebut insults de l'entorn familiar. Aquest estudi també es fa ressò de la qualitat de les relacions entre els professors. S'hi observa un clima majoritari de tranquil·litat i serenor, tot i que prop d'un 17% dels educadors diu que alguna vegada ha rebut insults dels companys i un 15% que ha patit maltractament psicològic a causa d'aquesta relació.
Per ventura, les dades que més criden l'atenció d'aquesta investigació són les que aporta la mirada dels docents en relació amb la violència percebuda entre els estudiants. Així, només un 2% dels consultats assegura que no ha presenciat mai agressions físiques al centre i més de la meitat (54,9%) n'hi percep amb molta freqüència. No varien gaire les dades quan es parla d'insults entre els escolars, atès que el 49% dels ensenyants declara que tenen lloc amb molta freqüència o cada dia.
Les xifres també indiquen que el 65% dels educadors percep casos de maltractament psicològic amb molta freqüència o gairebé diàriament entre els seus alumnes. En qualsevol cas, l'informe mostra que el nivell de tensió i d'estrès que manifesten els professors i els mestres és més elevat en centres públics que no pas en altres que són de titularitat privada.
4 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Miquel fillet, parlam de TOT, es a dir, per si no ho has entès, l'EDUCACIÓ TOCA FONS I FA AIGUA DE PER TOT, ho entens ara?
L'estudi és de les illes Balears i Pitiüses o de l'estat espanyol? De quin professorat xerram, sols del de l'escola pública o també hi entra el de la privada? Quins són els nivells educatius estudiats, els obligatoris i els no obligatoris? Xerram d'ESO o de primària?
NELCAT, i segurament ens duriem algunes sorpreses. Per altre part, s'hauria d'ampliar l'estudi també cap els docents disruptius, que també n'hi ha, i com afecten a la feina dels altres docents i al comportament dels alumnes. No deixa de ser indicatiu el 15% de docents que diuen haver sofert maltractament psicològic per part de companys. No està tan lluny del 20% que diuen haver-ho sofert de l'entorn familiar. O del 17% dels que ham rebut insults d'altres companys, tampoc tan lluny del 25% que els han rebut de l'entorn familiar. S'ha de tenir en compte que al colectiu de docents se li suposa més homogeneitat i d'estar més controlat, a diferència del colectiu de famílies en el que hi ha molta varietat tant cultural, com de procedència, com d'estracte social.
Per què no s'estudia de quina raça o races són els estudiants que presenten comportaments conflictius en un percentatge més alt? Crec que el resultat seria molt il·lustratiu.