Des de fa molt de temps els científics discuteixen si el comportament, el caràcter, la personalitat, la intel·ligència, etc, dels éssers humans són el resultat de factors genètics o de factors ambientals. Mai no s'han arribat a posar d'acord, però el que sembla clar és que ambdós factors tenen la seva importància. Uns han pensat que era més important l'herència i d'altres han cregut que era l'ambient, l'entorn social que envoltava l'infant, el que tenia més importància. No existeixen dubtes que hi ha malalties que són de transmissió hereditària, i aspectes com la intel·ligència, el caràcter i la personalitat, que quedaran marcats pel component genètic, però l'entorn pot modificar-los. En canvi, el conjunt de principis i regles que regulen el comportament i les relacions humanes i que proporcionen el sentit ètic de la vida crec que són ensenyats i apresos a partir de la família, de l'escola i de la societat en general, és a dir, una persona educada queda preparada per actuar èticament a la seva vida quotidiana.
La pregunta que es fan moltes famílies és la següent: "per què hem tengut tres fills que tenen un comportament tan diferent si els hem educat igual?" Aquí molta gent sol contestar: "perquè són com surten, són com neixen, no hi té res a veure l'educació que han rebut". La pregunta significa que confiaven en l'ambient i pensen que els ha fallat. La contesta són els que afirmen que l'ambient no pinta res, sinó que és l'herència que duen en venir al món. Els que han contestat d'aquesta manera són els que s'equivoquen, perquè l'ambient que té el primer fill, o el que té el segon, o el darrer que arriba a una família, mai no és igual, per tant, és normal que els comportaments difereixin, encara que al final l'educació rebuda superarà totes les dificultats.
Sense educació no hi ha ètica
22/09/10 0:00
També a Ara
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- L'Associació de Periodistes es posiciona en contra del nomenament de Josep Codony com a nou director general d'IB3
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
- Narges Mohammadi: dona de foc
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Xisca, l'influència de la societat (mitjans de comunicació, tv, internet, el que passa al carrer, empreses, política, economia, etc...) és molt gran, fins i tot, més gran que la que tenen avui en dia la família i l'escola. Si no en som conscients i feim un canvi cap un model de societat més educatiu, les famílies i l'escola no feim més que nedar contracorrent i en desavantatge.
Família i escola han d'educar cap a uns valors socials que impliquen la pau, l'estima, l'autoestima, la dignitat de la persona, i aprendre que s'ha de respectar al màxim qualsevol persona, sigui del sexe que sigui, això només ho podem educar transmitint continguts ètics, morals, i cívics des de l'ambient escolar, i ajudant-los des de l'ambient familiar.