TW
0

Quan tenia uns quatre anys, una veïna em va regalar els primers llibres, una rondalla d'en Jordi des Racó i la vida i obra de Jesucrist, ambdós en català, quan no havíem arribat a l'any 1950. Varen ser els dos primers llibres de la meva biblioteca. Vint anys després tenia un centenar de llibres, la majoria eren de text dels estudis de sis anys de batxillerat, que un bon dia vaig fer enquadernar per a conservar-los. Durant els meus primers quinze anys de dedicació a la docència, hi vaig recórrer centenars de vegades per a resoldre dubtes que tenia a l'hora de fer classes. Aquests llibres formen part dels centenars de la meva actual biblioteca i sempre, igual que els altres que anava comprant quan els necessitava, els he considerat un tresor, encara que el seu contingut sigui equivocat i, a vegades, manipulat.

Crec que el professorat de qualsevol escola pot triar si ha d'ensenyar amb llibres de text o no, perquè el seu alumnat pugui assolir els objectius del currículum corresponent. L'escola ha d'oferir tot el material comú que pugui: llibres de literatura, instruments musicals, diccionaris, enciclopèdies, atles, material esportiu, ordinadors, mapes, etc. Si una escola aconsegueix tenir llibres de text comunitaris, també és una passa endavant per fer estalviar els pares, cosa que no acab d'entendre. Cada any, a començament de curs, es parla del cost dels llibres, però no es parla de tots els regals superflus que fan les famílies, que haurien d'estar orgulloses de regalar llibres de text, perquè en acabar el curs, cada infant en fos el propietari. Si qualcú no pogués comprar-los, l'Administració els hi hauria de regalar, perquè en acabar fossin seus. Invertir en educació i en llibres és la millor inversió; això és el que ha d'aprendre la nostra societat consumista.