Contra la violència, prevenció
Entenent com a violència les agressions físiques i les verbals entre companys o entre alumnes i professorat i l'assetjament escolar, un dels millors remeis és prevenir-la. Em referiré a la prevenció que es pot fer des de qualsevol centre escolar; prescindiré de la violència que emana de massa porus socials, com pot ser la que surt diàriament als mitjans de comunicació i a la TV: violacions, assassinats, violència de gènere i a les llars familiars, utilització de la violència esportiva per guanyar competicions, etc.
La problemàtica principal es troba als instituts i la primera condició necessària per eradicar la violència és que es compti amb un professorat disposat a fer aquesta tasca; per tant, es necessita superar la creença, ideològica o no, que la feina de cada professor sigui que la major part de l'alumnat assimili els continguts de l'assignatura i res més, i que posar ordre i fer que el clima sigui adequat corresponen a altres instàncies, a altres persones. Per tant, és necessari que el professorat sigui conscient que, a més d'ensenyar, ha d'educar, i que el problema d'eliminar la violència escolar és prioritari al currículum.
Si tot el claustre, i a partir d'estratègies senzilles, fa feina en el mateix sentit, la violència desapareix com per art d'encantament. Avui les estratègies per eliminar els conflictes violents són múltiples; hi ha centres que les posen en pràctica amb un èxit més que notable: resoldre conflictes a través de la mediació entre iguals, assemblees de classe connectades a una gran assemblea de centre, debats a les classes sobre la convivència, hàbits democràtics, comportaments antisocials, desenvolupament de valors com la tolerància, el respecte i la responsabilitat són bàsics i elementals per prevenir la violència.
També a Ara
- Aproven tres borses de feina a l'EMT Palma amb l’exigència del B2 de castellà i l’exclusió del català
- El Pi, altres partits locals i independents preparen «una gran coalició mallorquinista» en vistes a les properes eleccions
- Fan una crida a no adquirir productes d’Israel, com els comercialitzats per Illa Camp o Agromart
- El Col·legi Pedro Poveda celebra la vintena edició del seu Certamen Literari
- Un centenar de vehicles de mercaderies amb destinació a les Balears estan retinguts a València i Barcelona
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Pep, pens que si a l'escola s'atura (cosa ben difícil però mai impossible), doncs avançam moltíssim per què la societat vagi millor, però he de dir una cosa, no podem lluitar contra persones que pateixen greus malalties mentals i molts ni ho saben, això és un problema social que va a part. Ja sabem que el cap funciona i quan no ho fa de manera correcta, doncs pot crear greus conflictes socials. I això és competència de tothom, i feina de tots. Crec que es pot aturar per tot arreu, però necessitam conscienciació emocional i molta comprensió cap als altres, però contra la violència, zero comprensió.
La violència a l'escola es pòt aturar pero a la societat? xisca que en penses)?
Com sempre aquest tema me sulfura, jo he vist profes i mestres desentendres en el pati dels conflictes i fer-se els ornis, no és el cas de tots els mestres tampoc però és real com la vida mateixa, i els professors s'hgan dd'implicar al 100 per cent quan anam a fer feina sinó millor dedicar-se a pintar quadres, xiscaaaaaaaaaaaaa Antoniaaaaaaaaaa com va tot l'estiu tot bé? xisca preparada per la nova escola?
La coordinació família-escola és imprescindible, i a l'escola de secundària queda bastant llunyana, no sé si és perquè com que ja són els infants grans no importa atendre'ls tant, està ben clar que no s'ha de fer generalitzacions, no tothom se'n despreocupa, pero cal una predisposició per part de les dues bandes socials, ( escola-familia). Els mestres hem de partir de situacions reals conflictives i incloure dins el programa educatiu la mediació escolar y l'educació emocional. Hi ha infants que es creuen els millors i lideren les aules fent mal bé relacions entre iguals, usant la prepotència per sentir-se millors, i tot el que tenen és una baixa autoestima, fomentar aquesta, és imprescindible. Per exemple: aquí hi ha vuit competències bàsiques però se'n deixen una molt important, la competència emocional que a Cantàbria està inclosa havent 9 competències bàsiques. No l'hem mai d'obligar ni com a eix transversal ni com a competència encara que no sigui obligatòria és inevitable per què les aules i els patis escolars funcionin adequadament sense excessiva violència.
Estic totalment d'acord. La violència als instituts es pot aturar si el professorat s'implica. És important que tenguem clar que no només som professors, sinó educadors i, en aquest sentit, hi ha molta de feina per fer.