Alguns dels estudis que s'han fet entorn del bastíssim món de les classes de repàs, apunten que es tracta d'un sector que mou cada any una gran quantitat de capital. Així les coses, alguns d'aquests sondejos xifren en uns 400 milions d'euros anuals el volum de negoci que arriben a estirar aquesta mena d'activitats -tot i que altres investigacions conclouen que no se superen els 300 milions. L'efecte que està generant l'increment progressiu del fracàs escolar a casa nostra durant els darrers anys està alimentant unes activitats que, en moltes ocasions, es troben a l'ombra de la legalitat.
Tanmateix, cada vegada resulta més habitual que aquestes classes de suport siguin realitzades en el domicili de l'alumne mateix, de fet, gairebé la meitat dels ingressos obtinguts per aquest sector provenen d'aquesta modalitat. Emperò, durant aquests darrers anys, les tradicionals classes de repàs a domicili en les quals el professor es desplaçava a casa de l'alumne per fer-li suport, han vist com apareixia un competidor a tenir en compte: les classes particulars on-line. Amb tot, just fa falta tenir un ordinador i una connexió a la xarxa per poder rebre diàriament sessions de suport d'aquelles assignatures que un determinat alumne pugui anar més mancat de suficiència. Activitats que pugui haver de resoldre un estudiant a diari, exàmens per preparar en un moment determinat, treballs que s'hagin de realitzar i tasques de recuperació d'exercicis que no s'hagin superat; qualsevol circumstància que plantegi dificultats pot ser motiu de consulta d'aquest nou recurs.
Per què funciona tan bé?
L'èxit d'aquesta fórmula incipient és fa palès quan observam que, actualment, el 20% dels nostres estudiants la fan servir segons les dades facilitades per un estudi dut a terme per l'INE. Ja sigui a través d'empreses especialitzades o es faci gràcies a pàgines en les quals professors s'anuncien a través de la xarxa, la realitat ens mostra l'auge d'un sistema del qual encara no se sap ben bé quins resultats generarà. Sigui com sigui, alguns ja s'han molestat a oferir l'elenc d'avantatges que aquesta manera d'aprenentatge pot incorporar en el dia a dia dels alumnes i dels familiars.
Els estalvis en la recerca de mestres o professors són una de les virtuts que s'associen a aquest sistema, ja que els pares just han de contractar el servei en xarxa i no s'han de preocupar de res més, car en el cas que un formador no pugui donar el servei, serà substituït d'immediat. L'enorme flexibilitat que acompanyen els serveis en xarxa també és remarcable, sobretot, en aquelles llars en què els horaris són mals de quadrar per obligacions laborals dels progenitors. No convé deixar enrere que aquesta alternativa també permet als més joves acostar-se a la realitat de les noves tecnologies i fer d'elles un aliat en l'empresa d'assolir uns continguts acadèmics. Si s'entra en una d'aquestes pàgines, de seguida veurà que en la major part s'anuncia que els professors són titulats universitaris o bé universitaris en una fase avançada dels seus estudis. Amb la qual cosa, els que defensen els suports on-line també assenyalen aquests filtres de professors com un argument a tenir en compte a l'hora de decidir. Fins i tot el preu pot arribar a ser un avantatge.
Entram a una d'aquestes plataformes, Tecnoaula, i veiem que el preu a pagar per una classe particular per internet, els apunts del temari tractat, un bloc d'exercicis sense resoldre i un servei de resolució de dubtes amb un professor especialitzat en la matèria no s'enfila més enllà dels 12 i els 15 euros. Altres alternatives com ara Educabitat i Acadomia no ofereixen uns preus gaire distints. Tanmateix, cal dir que el costos de les classes van en funció del nivell que tinguin, de tal manera que no valdrà el mateix una sessió de reforç d'educació Primària que una de Batxillerat o de carrera universitària. En qualsevol dels casos, és necessari ingressar un import de matrícula que té una durada d'un any acadèmic i que en algunes d'aquestes plataformes, com ara Talenta, se situa al voltant dels 70€.
Mancances
Malgrat l'evidencia de moltes de les seves virtuts, sembla que aquesta fórmula d'aprenentatge també té mancances. Així, alguns especialistes continuen demandant el manteniment del contacte "físic o real" entre aprenent i mestre com a valor per sumar coneixements. El poc control que tenen els pares sobre les evolucions dels seus fills en aquestes classes o les incomoditats que a vegades poden sorgir quan un treballa on-line, són altres dels costos que un pot haver de pagar si opta per aquesta alternativa.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Estam perdent el cap! Només fa falta que passam a alimentar-nos a través dels ordinadors. Me sembla una disbarat això de les classes de repàs per internet!!!!!!