Aquesta tecnologia permet poder referenciar un indret físic amb dades d'internet sols dirigint-hi la càmara del mobil.

TW
0

Imaginau una tecnologia capaç de conjugar imatges i elements concebuts gràcies a gràfics en 3 dimensions (3D) generats per ordinador i la realitat física de l'ambient que envolta l'usuari. Deixau de somiar i obriu bé els ulls perquè això és el que fa possible "la realitat augmentada", una tecnologia que fa anys que existeix, però que fins ara no ha cobrat popularitat a l'ombra de la rendibilitat i utilitat de la telefonia 3G i els mòbils més avançats que comencen a circular. Com a manifestació paralel·la a la realitat virtual, aquesta casta de possibilitat entremescla el món tangible amb un altre de generat per procés informàtic. El resultat bàsic: un enriquiment de l'experiència visual i un canal de comunicació més complet i dinàmic en temps real.

RA al nostre redol

Des de la UIB es coordina el grup de Gràfics i Visió per Ordinador, en el qual docents i investigadors informàtics fa temps que treballen aquests conceptes. Segons el professor Ramon Mas, "allò que marca la diferència entre RA i RV és la definició conceptual de cada una de les tècniques que modifiquen la realitat. I això emmarca, a més, la seva popularitat. Mentre amb la realitat virtual es pretén la immersió de l'usuari dins un entorn generat per ordinador completament alienador del món real, a la realitat augmentada el que es fa és utilitzar la computadora per afegir informació que complementa la que ens ofereix el món real, de manera que l'usuari no perd contacte amb la realitat en cap moment, sinó que aquesta en surt enriquida".

Possibilitats comercials

A diferència de la seva cosina, aquesta generació d'experiències apunta a fer-se més accessible en diversos camps els propers temps. La clau de l'èxit no és altra que penetrar dins la societat en col·laboració amb un element tan extès i cabdal com el terminal telefònic. Avui en dia els telèfons disposen de bruixola i GPS, amb els quals no és cap secret copsar la situació física de l'usuari en temps real. Gràcies a aquest reconeixement es determina la localització i s'esbrina cap on s'està enfocant amb la càmera. Aquesta esdevindrà un ull hàbil que desplegarà en la pantalla els punts d'interès que estem contemplant: determinats comerços, caixers automàtics, boques de metro, etc.

De moment, la informació addicional que podem desplegar es manifesta en forma de textos i icones, depenent de quina atribució tinguem contractada. En un futur, però, s'hi podran desar fins i tot objectes en 3D. De mica en mica, les empreses més innovadores cerquen en aquest mercat el seu segment, i ja podem analitzar casos d'èxit. Un dels més curiosos és l'espanyola Universal McCann, que comença a oferir serveis de RA al món publicitari 'incrementant la fascinació i la sorpresa del consumidor'.