TW
0

La setmana passada, en aquest mateix espai parlàrem dels serveis educatius dels quals es poden beneficiar aquells infants i adolescents que estiguin ingressats durant un determinat temps a l'hospital. "I què passarà ara que el meu fill no és a l'hospital però ha de seguir el procés de recuperació a casa durant un temps?" Es tracta d'una pregunta que es fan molts dels pares d'aquests menuts. En aquest sentit, des de fa uns anys s'han posat en marxa a l'Estat espanyol els anomenats serveis d'atenció educativa domiciliària. Aquesta mena de programes cada vegada esdevé més comú, ja que permet que es usuaris prosegueixin els estudis durant aquells períodes en què les condicions de salut els impedeixen assistir al centre educatiu de manera habitual. No debades, no són pocs els alumnes que s'aferren a aquesta opció; concretament, a l'Estat espanyol -a través de programes posats en marxa des de les distintes comunitats autònomes- hi ha prop d'un miler de persones que en fan ús en l'actualitat i sembla que aquestes xifres tendeixen a l'increment si es contempla l'evolució dels darrers anys.

El SAED

Des del curs 2003-2004, tots els alumnes que estudien als centres públics o concertats de les Illes tenen la possibilitat d'usar l'anomenat Servei d'Atenció Educativa Domiciliària (SAED). Es tracta d'un programa del qual es poden beneficiar aquells alumnes que, per prescripció facultativa, hagin de romandre a casa sense poder assistir al centre educatiu en períodes superiors a trenta dies. Segons ens explica Catalina Tomàs, integrant d'aquest projecte, "el nombre d'usuaris que tenim, pot variar en funció de l'època en la qual ens trobem; tot i això, és ben habitual que a Mallorca facin ús del SAED al voltant de 30 persones i al total de les Illes se'n poden haver superat la cinquantena". Amb tot plegat, la retallada de prop del 4% en els pressupostos que gestiona la cartera autonòmica d'Educació, ha provocat que per aquest curs 2009-2010 s'hagi eliminat aquest servei a les illes de Menorca, Eivissa i també a Formentera.

Així les coses, avui dia només són dues les mestres que s'encarreguen de donar cobertura als problemes d'aquestes desenes de joves repartits arreu de l'illa de Mallorca. Segons sembla, és una alternativa cada vegada més demandada pels centres d'arreu de l'Arxipèlag, Tomàs subratlla que "amb el pas dels anys, el programa s'ha donat a conèixer entre la comunitat educativa i, a més, s'han vist els beneficis que comporta dur-lo a terme, fets que expliquen en part l'increment de les peticions". A més de tot això, l'augment de determinades patologies de caràcter psicològic i, fins i tot psiquiàtric, també han suscitat que aquesta tendència anàs a l'alça.

Qui ho sol·licita?

No es pot dir que hi hagi un prototip nítid d'usuari d'aquests serveis, però en tot cas hi ha una sèrie generalitats dignes de ser comentades. Atenent a les dades enregistrades durant aquests darrers anys, a les Balears cada vegada són més els joves i també infants que necessiten aquesta ajuda a causa de problemàtiques psicològiques. Molts són els casos relacionats amb patologies de fòbia social; es tracta d'alumnes que pateixen una por -accentuada amb una timidesa que va més enllà de la normalitat- amb vista a fer front a situacions socials tan quotidianes com una simple interacció amb altres persones. Evidentment, aquests casos requereixen una assistència per part d'especialistes i un temps prudencial per a la reintegració dels afectats a l'entorn escolar. Aquestes són les condicions que fan possible que molts d'aquests joves malalts facin del SAED un excel·lent instrument per no acumular problemes acadèmics.

Durant aquests darrers anys, també s'han incrementat els casos d'al·lotes adolescents que han quedat embarassades i que volen tenir el fill, sense que això suposi abandonar els estudis. Val a dir que es tracta d'un servei que és totalment voluntari, amb la qual cosa és l'estudiant el primer que ha de fer la passa per tal d'activar-lo. Els afectats pels malaurats accidents de trànsit també formen un grup important en el conjunt d'usuaris d'aquest serveis. Normalment, es tracta d'adolescents que pateixen problemes traumatològics que els incapaciten durant un temps de poder assistir amb normalitat als centres de referència. Finalment, convé no deixar de banda els nins i joves que pateixen alguna patologia de tipus oncològic. En aquest sentit, l'associació ASPANOB -juntament amb l'equip de mestres del SAED- és qui s'encarrega de coordinar el servei, a causa de les circumstàncies especials amb les quals conviuen els alumnes afectats per aquestes malalties, i les seves famílies.

Com accedir-hi?

La primera de les qualitats que s'han de complir a l'hora de fer la petició és que el menor en qüestió cursi qualsevol dels cursos que formen part de l'Educació Primària i fins al Batxillerat, però en cap cas no es treballa amb infants que encara avancen en l'Educació Infantil. Una vegada que la família ha donat comptes al centre del problema que pateix el seu fill, és necessari que l'escola es posi en contacte amb el SAED. En qualsevol dels casos, perquè el procés pugui seguir el seu curs és imprescindible que es presenti un informe mèdic que especifiqui la situació actual del demandant. Entregant la justificació del metge i emplenant la sol·licitud corresponent (és disponible a l'adreça www.weib.caib.es), el centre de referència sol·licita el servei i, dies després, els mestres ja es posen en contacte amb el mateix centre per iniciar el programa de feina.

Durant tot el recorregut, els membres del SAED visiten periòdicament el centres, on contacten amb els tutors i professors qui els confien les feines i exàmens que després la mateixa persona durà al domicili de l'alumne perquè pugui avançar a un ritme similar que la resta de companys que sí acudeixen a l'aula en condicions normals. El contacte de coordinació que es fa a aquest programa requereix, en moltes ocasions, la participació dels metges o psicòlegs que intervenen durant el transcurs de la recuperació d'aquests malalts, de fet, és necessària aquesta coordinació si es volen obtenir uns resultats favorables, ja que segons afirma Catalina Tomàs, "el SAED no té la virtut de suplir l'escola o l'institut, sinó que intenta que aquests alumnes tornin a la normalitat com més prest millor".