El pànic dels exàmens de setembre

Just d'anomenar-los ja hi ha molts d'estudiants que tremolen a l'hora de preparar-ne les proves. Professors de repàs i acadèmies d'estiu els poden ser una bona ajuda. Saber estudiar i mantenir la calma és bàsic per aprovar

TW
0

El mes d'agost, milers d'alumnes de les Illes comencen a preocupar-se tot veient que s'acosten els temuts exàmens de setembre. Acabar treballs, pràctiques o tasques de reforç per tal de poder-se centrar just en la preparació de les proves teòriques, és un dels objectius de molts d'aquests estudiants. Tanmateix, els exàmens de setembre habitualment van acompanyats d'una sèrie de peculiaritats que fan que tinguin un major grau de complexitat. No debades, es tracta de controls que s'han de preparar durant els mesos d'estiu, en els quals les distraccions (per als més joves, i no tan joves) i les obligacions (per als universitaris treballadors, per exemple) són prou freqüents. A més, el fet de no anar a classe implica que aquests exàmens els hagi de planificar un mateix, amb el problema que això pot suposar si sorgeixen dubtes o si no es té i se segueix un horari de feina. Evidentment, la solució parcial a aquestes circumstàncies són els de cada vegada més sol·licitats professors de repàs i les acadèmies d'estiu.

Tot i això, la dificultat principal que presenten aquestes convocatòries és l'extensió dels continguts que s'han d'estudiar. En aquest sentit, es tracta de proves que recullen tot -o gairebé tot- el temari que s'ha explicat durant el curs acadèmic. Si per a l'alumnat universitari aquest fet ja representa un gran esforç, perquè la magnitud del que s'ha de repassar esdevé important, a mesura que rebaixam el nivell aquesta dificultat es maximitza. La causa és previsible: la major part d'alumnes del segon cicle de l'ESO i fins i tot de batxillerat han de superar una prova que no dominen i a la qual no estan acostumats, si pensam que durant el curs no fan controls d'aquestes característiques perquè hi entra molt menys temari. Saber preparar-se bé, i sobretot mantenir la calma tot el temps que dura l'examen, es converteixen en dos objectius que convé que siguin assolits a l'hora d'aspirar a superar aquesta darrera convocatòria, que ja s'acosta.

Quant al procés de preparació de qualsevol examen de setembre, és important que s'hi improvisi tan poc com es pugui, de manera que resulta molt recomanable que l'alumne en qüestió -independentment del nivell acadèmic en el qual es trobi- dissenyi una planificació en la qual es marquin el "tempos" que ha de dedicar a cada àrea. L'objectiu, com és d'esperar, no és cap altre que estalviar-se arribar a les dates pròximes a la convocatòria amb el temps just.

Recomanacions

En vista de la situació, fins i tot hi ha molts d'orientadors que recomanen enèrgicament que els alumnes, abans de posar-se a estudiar, utilitzin una agenda o un calendari on es fixi amb detall les marques a assolir cada dia o setmana. Aquesta previsió s'hauria de fer tenint en compte qüestions personals, com ara si es rendeix més als matins o durant l'horabaixa i el vespre, tot sabent que no hi ha uns horaris que siguin millors que d'altres, sinó que depèn de cada un. És interessant també que no s'hi planifiqui només el temps d'estudi, sinó que també es tinguim en ment les hores que s'orientaran a activitats d'oci. Evidentment, allò important no és fer només la planificació, sinó dur-la a terme, però en qualsevol cas és una bona manera de començar.

Com estudiar?

Una vegada enllestit el pla, resulta fonamental que el temps que es passa davant els apunts o els llibres sigui aprofitat de la millor manera possible. S'hi ha de cercar la màxima eficiència. Per a això cal trobar l'entorn adequat: hi ha gent que rendeix molt més en una biblioteca, mentre que a d'altres els va millor a casa. En qualsevol cas, cercar un espai tranquil en el qual les distraccions siguin poc freqüents hauria de ser un objectiu per a qui comença a estudiar.

A més d'aquests aspectes relacionats amb el lloc, és força recomanable que la persona que s'ha d'examinar domini algunes tècniques d'estudi gràcies a les quals pugui arribar als mínims establerts en l'assignatura en qüestió. Talment és d'esperar, el ventall d'estratègies és prou ampli i canviant, d'acord amb el nivell en el qual ens trobem. En aquesta mateixa direcció, el psicòleg i escriptor Bernabé Tierno indica que "sigui quin sigui el curs, la millor de les tècniques per estudiar és entendre allò que es llegeix i després ser capaç d'establir-ne una traducció al llenguatge col·loquial; de fet, fins que no som capaços d'explicar-nos alguna cosa a nosaltres mateixos, no serem capaços de donar-ne comptes als altres". D'aquesta manera, convé que primer es faci una lectura detinguda d'allò que s'ha d'assimilar per procedir llavors a un procés de comprensió i d'enteniment. En tercer lloc, és vital que una vegada entesa la nova matèria, siguem capaç d'establir-hi relacions amb altres continguts consolidats temps enrere. L'elaboració d'esquemes, mapes conceptuals i resums sempre reforça i aplana el període d'aprenentatge.

En algunes assignatures, el procés de comprensió esdevé fonamental per tal de poder avançar en el temari. Així, àrees com les ciències pures i els estudis de llengües demanen que es vagi entenent pas a pas allò que s'hi explica ja que, per exemple, si un alumne no comprèn què és una oració activa, difícilment sabrà identificar-ne una de passiva. No deixar parts del temari sense estudiar, en aquests casos, és bàsic per anar avançant.

La memorització

Una vegada entès el contingut, hi ha d'haver un mínim procés de memorització d'allò que s'ha treballat. Les tècniques per tal d'afavorir aquesta passa també són prou diverses. Per exemple, en àrees com les ciències és força habitual la utilització d'abreviatures. La construcció d'històries fictícies que incloguin dades que ens interessa recordar i l'associació de determinats elements amb imatges o sons són, així mateix, altres ginys que poden ser útils en determinades conjuntures.

De la mateixa manera que som capaços de retenir informació al cervell, és lògic que s'oblidi amb el temps. Així, un cop assimilada i memoritzada, aquesta informació s'ha d'anar recordant abans de l'examen de manera periòdica. Demanar a algú que ens passi la lliçó o utilitzar una gravadora són dues de les estratègies que s'hi han emprat tradicionalment. No és necessari repassar tot el temari i, de fet, recordar-ne els esquemes i els resums pot ser més que suficient. En aquest procés de repàs, esdevé igual d'interessant fer-hi servir exercicis o exàmens corregits en el passat per tal de compulsar si allò que s'ha après és o no correcte. Dur a terme un examen de prova sempre ens ajudarà a mesurar quin és el nostre nivell abans de la prova.