TW
0

Com que el tema és complex, només parlaré de l'avaluació a ESO (etapa final de l'ensenyament obligatori), les repeticions tenen un tractament bastant objectiu i correcte aquí al costat, per part del periodista Andreu Mir. Tota la societat té certa opinió sobre els exàmens i les notes, però el professorat és qui ha d'avaluar, i les orientacions en aquest sentit des de fa dècades van encaminades cap a l'avaluació del procés d'aprenentatge i s'aconsella que les notes d'una avaluació o d'un curs siguin el resultat de moltes variables: situació inicial, treball desenvolupat, actitud adoptada, intervencions a classe, interès a aprendre, proves parcials i final, etcètera, és a dir, que la nota definitiva no es deixi mai com a resultat d'un examen.

Per tant, un avanç que s'havia fet, quan es varen suprimir els exàmens de setembre, perquè no complien les instruccions existents en matèria d'avaluació, es va tornar enrere a causa d'un atac mediàtic i de part de la societat; varen retornar, i amb ells la contradicció entre l'esperit d'una avaluació contínua i les notes corresponents a un examen (que mai no queda validat perquè mesuri el que li encomanen). Les repeticions, el nombre de matèries amb les quals s'ha de passar curs i els exàmens després d'un període de vacances són temes molt importants que afecten negativament moltíssimes persones.

És necessari un debat entre el professorat i experts en educació. Són fets que no impliquen directament el fracàs escolar, però que sí afecten els alumnes i, per tant, crec que la repetició i el nombre de matèries suspeses per poder passar a un curs superior s'hauria de deixar en mans dels equips docents de cada centre. I que un avanç tan important com la supressió dels exàmens de setembre mai no s'havia d'haver tornat enrere.