Llum verda a l'acord que liberalitza les rutes aèries entre la UE i Estats Units

Els 27 confien que la mesura serveixi per augmentar el nombre de vols i abaratir els bitllets

Imatge de la reunió entre els ministres de Transports europeus, ahir a Brussel·les. Fotos: EFE.

TW
0

Els ministres de Transport de la Unió Europea aprovaren ahir per unanimitat l'acord assolit el passat 2 de març amb els Estats Units per liberalitzar el trànsit aeri entre les dues voreres de l'Atlàntic, que podria generar 12.000 milions d'euros de beneficis, crear 80.000 llocs de treball i generar més de 25 milions de passatgers addicionals durant els pròxims cinc anys. Els 27 confien que amb l'acord, que permetrà volar des de qualsevol ciutat europea a qualsevol lloc dels Estats Units, es pugui augmentar el nombre de vols i que s'abarateixin els bitllets. La segona fase de les negociacions per aprofundir la liberalització del trànsit aeri començaria el juny de 2008. L'acord es firmarà el pròxim 30 d'abril a la cimera entre la UE i EUA a Washington i començarà a aplicar-se el 30 de març de 2008 en lloc del 28 d'octubre de 2007 com inicialment era previst. Finalment, l'aeroport de Heathrow, que actualment està tancat únicament a quatre companyies per a les rutes transatlàntiques (British Airways i Virgin Atlantic per part de Regne Unit i American i United Airlines per part nord-americana) no ha aconseguit una moratòria particular i haurà de liberalitzar-se alhora que la resta d'aeroports comunitaris. Londres ha aconseguit a més a la recta final de les negociacions la possibilitat que, si el 2010 EUA no ha suprimit les normes que impedeixen a les companyies europees controlar totalment aerolínies nord-americanes, qualsevol país de la UE podrà suspendre automàticament parts de l'acord de «cel obert» en notificar-ho a la Comissió.

La principal novetat de l'acord de «cel obert» és que s'elimina la denominada «clàusula de nacionalitat» present en els actuals acords bilaterals entre cada estat membre i EUA, amb la qual cosa es permet a qualsevol aerolínia europea volar des de tots els aeroports de la UE fins a l'altre costat de l'Atlàntic. Un altre dels possibles avantatges serà que es tendiran a unificar les mesures de seguretat per als passatgers, per la qual cosa no s'haurien de duplicar els controls al país d'origen i en el de destinació. Els 27 havien exigit a Washington que eliminàs la regla que limita al 25% els drets de vot de les empreses europees a les aerolínies nord-americanes, però finalment EUA no aixecarà aquesta restricció. En matèria de propietat i control, l'únic que s'ha aconseguit en la ronda final de negociacions és que les companyies europees puguin accedir a més del 50 per cent del capital total.