Operació contra rellotge per salvar els 7 marins d'un batiscaf rus avariat

La nau s'enganxà a una antena de vigilància costera a 190 metres

TW
0

Nou unitats de la Flota del Pacífic russa treballaven ahir a contra rellotge per salvar els set marins que estan dins d'un batiscaf militar, immobilitzat des del dijous a 190 metres de profunditat en una badia de Kamchatka (extrem orient rus), segons la Marina russa.

La confusió inicial i les informacions divergents sobre les reserves d'aire del submarí han augmentat la tensió. Aquest accident recorda als russos el drama deKursk, un gran submarí rus que s'enfonsà quan feia maniobres al mar de Barents el 12 d'agost de 2000, amb 118 homes a bord. Llavors Rússia rebutjà les propostes d'ajuda estrangera i canvià d'opinió quan ja era massa tard per salvar eventuals supervivents. Els 118 homes van morir.

Ahir el portaveu de les forces navals, el capità Igor Dygalo, digué que en el moment de l'incident els marins disposaven de 120 hores de reserva d'aire i d'aliments, i de set aparells respiratoris individuals. Tanmateix, informacions proporcionades anteriorment per les agències russes esmentant fonts navals d'alt nivell parlaven d'una reserva de 24 hores.

En aquesta situació, i contràriament al que succeí durant el drama deKursk, Rússia no ha dubtat a sol·licitar ajuda als japonesos i als nord-americans. Japó va enviar ahir quatre vaixells de guerra, entre ells un vaixell de rescat de submarins anomenat Chiyoda, afirmà el Ministeri de Relacions Exteriors nipó.

Segons l'agència japonesa Jiji, els vaixells japonesos arribaran a destinació diluns al matí, encara que aquestes informacions no van ser confirmades oficialment. EUA enviarà per avió a Kamchatka un robot submarí anomenat Scorpion, el transport del qual es demorarà vuit hores, va indicar el portaveu de la marina russa.

Però aquesta assistència podria arribar massa tard, afirmà a la ràdio Echo de Moscou l'almirall rus Eduard Baltin, excomandant de la Flota de la Mar Negra. «I a més farà falta temps per preparar l'operació de rescat una vegada al lloc», matisà.

El batiscaf AS-28, de 13 metres de llarg i 5 metres d'ample, destinat a prestar assistència a submergibles, efectuava una missió de rutina quan s'enganxà als cables de l'antena de vigilància costera, fet que complicarà les operacions de rescat.