Una dona deixa unes flors al lloc dels fets.

TW
0

La Policia de Londres ja admeté ahir que la xifra de morts en els atemptats que patí la capital britànica aquest dijous passa del mig centenar. El primer balanç de morts en l'explosió de l'autobús és de tretze persones. Cada vegada es té més convicció que Al Qaeda està darrere d'aquesta matança i el propi Govern britànic diu que hi ha «una forta probabilitat» que així sigui.

Ningú, ahir, en el tancament de l'edició, s'atrevia a parlar de suïcides. Els testimonis els anomenen, però no hi ha evidències. Londres a poc a poc anava recuperant la normalitat en els seus transports, tot i que encara hi havia, en el dia d'ahir, algunes restriccions a la xarxa del metro.

Encara no hi havia xifres definitives, però el cap de la Policia metropolitana de Londres, Sir Ian Blair, confiava que no arribassin de cap de les maneres al centenar. Quedaven cossos sense vida en el tren que explotà entre les estacions de King's Cros i Russell Square. Sense precisar molt més, admetia que hi havia més de cinquanta víctimes mortals. D'elles, tretze moriren a l'autobús que esclatà a Tavistock Square, on ja no quedaven més cadàvers per recuperar.

Abans que la Policia i Scotland Yard confirmassin aquesta xifra, la premsa britànica ja s'havia aventurat a dir, quan el recompte oficial es quedava en trenta-set, que el nombre de morts passava del mig centenar. De matinada a Espanya, el primer ministre australià, John Howard, arribà a dir que segons les dades que tenia eren cinquanta-dues les morts en aquests atemptats. Quant als ferits, dels set-cents que inicialment es comptabilitzaren, cent passaren la nit a l'hospital i vint-i-dos es trobaven en estat crític. Una de les víctimes era, precisament, un dels ferits que ingressà en aquest estat durant la víspera i que no pogué superar la nit.

De forma paral·lela a l'atenció dels ferits, la Policia posava en marxa una investigació per conèixer tots els detalls dels atemptats. El ministre britànic de l'Interior, Charles Clarke, assegurà que hi ha «una forta possibilitat» que Al Qaeda sigui l'autora, «pel 'modus operandi', la naturalesa dels esdeveniments i la reivindicació a Internet». Blair afegia que la matança du «la marca d'Al Qaeda».

Del que les instàncies oficials no volgueren parlar durant la jornada és de la possible presència de terroristes suïcides. El comissari en cap assegurà que «no hi ha res que suggereixi que es tractà d'atacs suïcides», però no s'havia descartat aquesta hipòtesi. Testimonis que sobrevisqueren a l'explosió de l'autobús varen assegurar que veieren un suïcida a dins del vehicle. «Em vaig adonar de la seva presència perquè semblava nerviós. Posava la mà contínuament a la seva bossa, burxant i mirant dins ella», digué un home que preferí guardar l'anonimat, el qual baixà del vehicle segons abans de l'explosió.

Segons fonts d'Estats Units, algunes de les bombes podrien haver estat activades amb un temporitzador. Aquests investigadors dubtaven que s'utilitzassin telèfons mòbils per detonar els explosius, com succeí en els atemptats de Madrid, ja que a la xarxa de metro no hi havia cobertura. La Policia londinenca ja havia confirmat que un dels artefactes utilitzats pesava menys de 4'5 quilògrams. En el cas dels trens, l'explosiu estava en terra, mentre que a l'autobús podria haver estat dipositat en un seient.

Mentre s'esperaven noves dades, Londres intentava recuperar la normalitat a poc a poc. La majoria de les línies de metro funcionaven ja amb normalitat des del matí d'ahir, a excepció de la línia circular, la línia d'Hammersmith i la de la City, el centre empresarial de la capital, que romanien tancades. Part de les línies District, Picadilly i Metropolitan es trobaven suspeses. L'estació de King's Cross, on es produí el major nombre de morts, havia estat oberta però no per al servei de metre, només per al ferrocarril.

El servei d'autobusos funcionava amb total normalitat excepte a l'àrees properes dels llocs de les explosions. Els aeroports també funcionaven amb normalitat, encara que s'havien augmentat les mesures de seguretat en la facturació. Els accessos per carretera a la capital britànica estan fins i tot més tranquils del que és habitual. Malgrat tot, els responsables del servei de transport públic havien demanat als ciutadans que es mantinguessin alerta i que tinguessin les seves pertinences al costat d'ells a tota hora per evitar ensurts.