TW
0


Des que esclatà la guerra el passat 20 de març, a les Balears hi ha 1.300 guàrdies civils i 900 policies en estat de màxima alerta. El Ministeri de l'Interior ha elaborat un pla per establir les mesures que puguin alterar la convivència i la seguretat ciutadana a partir dels fets que es podrien produir com a conseqüència de les reaccions en contra del conflicte.

La Subdirecció General Operativa del Ministeri de l'Interior ha establert tres nivells en relació amb la importància de les zones a protegir i els riscs. Així, en situació de risc màxim (nivell 1) estan els consolats dels Estats Units i del Regne Unit, com també les sinagogues i mesquites.

Aquestes actuacions també van encaminades a prevenir o a actuar en els supòsits d'atemptats terroristes. El pla principal és per a la ciutat de Palma, però també s'han establert annexos a les comissaries de Manacor, Eivissa, Maó i Ciutadella, com també en els llocs fronterers de l'aeroport de Son Sant Joan i el port de Palma.

Malgrat que en un primer moment alguns dels policies nacionals de la Prefectura reberen ordres verbals dels seus caps, en entrar en vigor el pla d'Interior tots els agents han d'estar en disposició de ser localitzats, atès aquest estat d'alerta.

En el nivell 2 (risc mitjà) hi figuren les instal·lacions estratègiques i la seu dels partits i sindicats, mitjans de comunicació, centres de transport, abastiment i les altres representacions consolars.

Finalment, les celebracions multitudinàries, els espectacles en general i els esdeveniments esportius s'emmarquen en el tercer nivell.

Les mesures operatives que ha d'adoptar el Cos Nacional de Policia són diferents en cada cas. Així i tot, com a pas previ, el personal al servei i seguretat de totes aquestes seus ha estat instruït perquè extremi la vigilància i col·labori en la detecció de qualsevol anomalia.

Les plantilles destinades a la comissaria de l'aeroport i de la inspecció del port ja han adoptat un pla especial, i també s'ha establert un programa de controls de carreteres aleatori que variarà cada setmana en els accessos i sortides d'aquestes dues instal·lacions.

Quant a les institucions dependents de les diverses administracions públiques, la Policia ja ha mantingut converses amb el personal de seguretat per potenciar les mesures de precaució i per establir canals de comunicació davant qualsevol eventualitat.