TW
0

WorldCom, la segona companyia més gran de telefonia de llarga distància als Estats Units, es prepara per declarar-se en fallida, després de sortir a la llum milionaris fraus comptables que van arruïnar treballadors i inversors. Fonts empresarials van indicar que l'anunci es podria produir d'un moment a l'altre, ara que la firma, amb actius de 107.000 milions de dòlars, no té doblers suficients per al pagament dels seus deutes i interessos sobre més de 30.000 milions de dòlars en dèbits. L'empresa ja no va poder pagar dilluns passat un total de 74 milions de dòlars en interessos vençuts.

El mes passat, quan ja es veia afectada per una disminució dels negocis de telecomunicacions, WorldCom va reconèixer que durant anys va oferir comptes falsos de beneficis per uns 3.900 milions de dòlars a fi de mantenir les inversions dels accionistes. El Departament de Justícia i dos comitès del Congrés han iniciat investigacions sobre les maniobres comptables amb les quals WorldComm va ocultar pèrdues i va induir els inversors a equivocacions. Per la seva part, la Comissió de Mercats de Valors dels EUA (SEC, per les seves sigles en anglès) ha presentat càrrecs davant de la justícia contra la companyia per frau.

L'escàndol de WorldCom va esclatar pocs mesos després del que va embolicar el gegant energètic Enron, que també va deixar sense les seves inversions treballadors i estalviadors i va iniciar una sèrie de revelacions sobre els fraus comesos per executius de grans empreses dels Estats Units. En l'última setmana, WorldCom va obtenir una línia de crèdit de fins a 2.000 milions de dòlars d'un consorci de prestadors, entre els quals es compten J.P. Morgan Chase, Citigroup i General Electric. Aquests van posar com a condició per tal de donar els seus doblers que l'empresa es declaràs en fallida i demanàs la protecció legal sota la qual l'empresa es reorganitzarà i els pagarà primer a ells. Com a garantia del crèdit, WorldCom va posar les «sumes a rebre», és a dir, fonamentalment els pagaments dels clients pels serveis telefònics. L'any passat, l'operadora va comptabilitzar 20.000 milions de dòlars en entrades per aquest concepte.