El pilot rus avisà de la col·lisió

L'únic «error» del comandant va ser fiar-se del controlador aeri, al qual informà del perill imminent

Familiars dels desapareguts s'abracen vora les restes del Tupolev. | EPA.

TW
0

El pilot del Tupolev-154 que xocà en ple vol amb un Boeing-757 sobre Alemanya va alertar abans sobre el perill de col·lisió i el seu únic error va ser que va confiar massa en els controladors aeris suïssos. Fonts de la comissió d'investigació que encapçala el viceprimer ministre, Victor Jristenko, indicaren que Alexandr Gross, pilot del Tupolev-154 sinistrat, va ser el primer a donar la veu d'alarma. Un total de 71 persones, 69 d'elles russes i entre aquestes 47 menors, varen morir dilluns en l'accident, que consternà tot Rússia i deixà en estat de xoc la república de Bashkiria, als Urals, d'on procedia la majoria de les víctimes.

Segons aquestes dades, el sistema automàtic d'alarma anticol·lisió (TCAS) de l'avió rus va detectar el perill i la trajectòria del Boeing-757 que es creuava amb la seva, i llavors va alertar els controladors suïssos almenys un minut i mig abans de la tragèdia. Els dos avions havien entrat a l'espai aeri sota supervisió suïssa cinc minuts abans del xoc, que es va produir a 12.000 metres d'altura.

Les dades, que citen fonts directes russes a Alemanya participants en la investigació, revelaren que el pilot rus demanà a terra que l'informassin de cap on dirigir-se per evitar el xoc. Només al cap de 40 segons va arribar la resposta dels controladors; durant aquell temps, segons la comissió, el Boeing-757 ja havia passat a règim de descens automàtic d'emergència per evitar una col·lisió imminent. Els dos avions deixaren la cota 360 (segons el codi del control aeri) i van descendir 200 metres; pocs segons més tard s'estavellaven un contra l'altre a la cota 354.

Si només un dels avions hagués fet la maniobra de descens després d'advertir el risc de xoc, la catàstrofe s'hauria evitat, indicaren les fonts de la investigació a Ria Novosti. Les autoritats judicials de Zuric anunciaren que han obert ja una investigació penal per negligència homicida i totes les mirades es dirigeixen ara a Skyguide, la societat de control suïssa que supervisava la zona. Segons un comunicat de la fiscalia encarregada del cas, la investigació pretén aclarir si els empleats d'Skyguide varen cometre errors pels quals serien responsables de l'accident.

Només un controlador
En el moment del xoc només hi havia un controlador a càrrec d'aquests i d'altres vols, mentre que un segon operari s'havia agafat un descans. A més, el sistema d'alerta anticol·lisió d'Skyguide havia estat desconnectat per a una revisió de manteniment. Els controladors aeris havien sostingut al principi que l'aparell rus no va respondre a les seves ordres per baixar de cota i evitar la col·lisió, requeriment que segons ells va ser donat 50 segons abans del xoc. Els pilots d'Aerolínies de Bashkiria «només varen cometre» un error: «confiar massa en les instruccions dels controladors aeris», assenyalaren ahir altres comandants de vol russos.