El pilot del Tupolev-154 que xocà en ple vol amb un Boeing-757
sobre Alemanya va alertar abans sobre el perill de col·lisió i el
seu únic error va ser que va confiar massa en els controladors
aeris suïssos. Fonts de la comissió d'investigació que encapçala el
viceprimer ministre, Victor Jristenko, indicaren que Alexandr
Gross, pilot del Tupolev-154 sinistrat, va ser el primer a donar la
veu d'alarma. Un total de 71 persones, 69 d'elles russes i entre
aquestes 47 menors, varen morir dilluns en l'accident, que
consternà tot Rússia i deixà en estat de xoc la república de
Bashkiria, als Urals, d'on procedia la majoria de les víctimes.
Segons aquestes dades, el sistema automàtic d'alarma
anticol·lisió (TCAS) de l'avió rus va detectar el perill i la
trajectòria del Boeing-757 que es creuava amb la seva, i llavors va
alertar els controladors suïssos almenys un minut i mig abans de la
tragèdia. Els dos avions havien entrat a l'espai aeri sota
supervisió suïssa cinc minuts abans del xoc, que es va produir a
12.000 metres d'altura.
Les dades, que citen fonts directes russes a Alemanya
participants en la investigació, revelaren que el pilot rus demanà
a terra que l'informassin de cap on dirigir-se per evitar el xoc.
Només al cap de 40 segons va arribar la resposta dels controladors;
durant aquell temps, segons la comissió, el Boeing-757 ja havia
passat a règim de descens automàtic d'emergència per evitar una
col·lisió imminent. Els dos avions deixaren la cota 360 (segons el
codi del control aeri) i van descendir 200 metres; pocs segons més
tard s'estavellaven un contra l'altre a la cota 354.
Si només un dels avions hagués fet la maniobra de descens
després d'advertir el risc de xoc, la catàstrofe s'hauria evitat,
indicaren les fonts de la investigació a Ria Novosti. Les
autoritats judicials de Zuric anunciaren que han obert ja una
investigació penal per negligència homicida i totes les mirades es
dirigeixen ara a Skyguide, la societat de control suïssa que
supervisava la zona. Segons un comunicat de la fiscalia encarregada
del cas, la investigació pretén aclarir si els empleats d'Skyguide
varen cometre errors pels quals serien responsables de
l'accident.
Només un controlador
En el moment del xoc només hi havia un controlador a càrrec
d'aquests i d'altres vols, mentre que un segon operari s'havia
agafat un descans. A més, el sistema d'alerta anticol·lisió
d'Skyguide havia estat desconnectat per a una revisió de
manteniment. Els controladors aeris havien sostingut al principi
que l'aparell rus no va respondre a les seves ordres per baixar de
cota i evitar la col·lisió, requeriment que segons ells va ser
donat 50 segons abans del xoc. Els pilots d'Aerolínies de Bashkiria
«només varen cometre» un error: «confiar massa en les instruccions
dels controladors aeris», assenyalaren ahir altres comandants de
vol russos.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.