52 nins i 19 adults moren en col·lidir dos avions sobre Alemanya

Els nins viatjaven a Vilaseca per passar les vacances

La coa del Tupolev caigué sobre una carretera que voreja el llac Constança. | EPA.

TW
0

Un total de 71 persones, entre elles més de 50 nins, perderen la vida la nit de dilluns en col·lidir sobre territori alemany un Tupolev rus de passatgers que viatjava cap a Barcelona amb un Boeing de càrrega de la multinacional DHL. El sinistre ha commocionat la societat russa, i en especial la república de Bachkortostan, i amenaça de generar una autèntica polèmica, ja que l'aerolínia Bashkir Airlines, els controladors suïssos i les autoritats russes i alemanyes han entrat en un creuament d'acusacions sobre la responsabilitat de l'accident.

La col·lisió es va produir cap a la mitjanit a la part alemanya del llac Constança, a prop de la localitat d'Uberlingen, a l'Estat regional de Baden-Wurttemberg. El Tupolev s'havia enlairat des de Moscou procedent d'Ufà (Bachkortostan) per recollir els al·lots premiats amb unes vacances a la Costa Daurada (Tarragona) "concretament havien d'hostatjar-se al complex hoteler Estival Park III de Vilaseca" pel Comitè bashkir per a la UNESCO, pels seus excel·lents resultats escolars i els seus èxits en diferents concursos organitzats amb el suport de l'agència de l'ONU. La majoria dels al·lots eren fills de ministres o d'alts funcionaris de la república russa.

En total eren 52 al·lots, vint d'ells de menys de 14 anys d'edat, a més de cinc adults i els dotze membres de la tripulació. El grup havia d'haver agafat un avió de la companyia estatal russa Rosiya dissabte passat però varen arribar tard a la connexió perqè el pilot s'equivocà d'aeroport, fet pel qual s'hagueren de contractar els serveis de Bashkir Airlines. La nit de dilluns, l'avió rus es va enlairar de Moscou amb destinació a Munic, on va realitzar una breu escala tècnica i va continuar viatge cap Barcelona. Mentre, el Boeing 757-200 de l'empresa de transport i missatgeria, amb només dues persones a bord "el pilot i l'assistent de vol" feia el mateix des de l'aeroport de Bérgamo (Itàlia), on havia arribat procedent de Bahrein en el seu viatge cap a Brussel·les.

A uns 120 quilòmetres de Sttutgart, ja a l'espai aeri que comparteixen Alemanya i Suïssa, els dos avions varen xocar a gairebé 11.000 metres d'alçària, seguint trajectòries pràcticamente perpendiculars. Tots els passatgers dels dos aparells moriren en l'accident, si bé en terra no es va produir cap víctima malgrat la caiguda de les restes dels dos avions. Poques hores després de l'accident va començar la polèmica sobre les causes de la col·lisió. La Policia alemanya parteix de la base que, si els dos aparells varen xocar, és perquè les diferents parts miraren de prendre precaucions per evitar-ho, i que foren precisament aquestes mesures les que varen causar l'accident.

Anton Maag, cap del centre de control d'àrea de la companyia suïssa de vigilància aèria Skyguide, que controla també la navegació aèria al sud del país veí, va assenyalar que el pilot del Tupolev, Alexander Gros, va ser advertit més d'un minut abans de la col·lisió que es trobava en la mateixa trajectòria que el Boeing i que havia de davallar. El pilot, per raons encara desconegudes, no va reaccionar tot d'una i varen ser necessaris dos avisos més perquè seguís, sense comunicar-se amb control, les indicacions que se li donaven. Però quan el Tupolev va canviar d'altura, el Boeing, que estava dotat d'un sistema de radar i havia detectat automàticament el perill, també havia davallat i es va tornar a trobar davant l'avió rus, amb el qual va col·lidir.

L'estudi de les caixes negres, de les quals només se n'ha trobada una de moment, la del Tupolev, permetrà determinar si això va ser realment el que va succeir i per què el pilot rus es va torbar tant a maniobrar. Els mitjans alemanys han considerat la possibilitat que el pilot de la petita companyia bielorussa no entengués bé l'anglès; que no dominàs el sistema de mesurament en peus, ja que a Rússia s'usa en vol el sistema mètric; o que l'accident es produís en un moment de buit, quan l'avió passava de la zona de control germànica a la zona suïssa.

Un impacte brutal
Les restes dels dos avions i dels seus ocupants quedaren escampats en un radi de 30 quilòmetres a la zona d'Ueberlingen, al llac de Constança. Es tracta d'una zona molt boscosa i amb poques cases, la qual cosa explica el «miracle» que en terra no hi hagi hagut víctimes, tot i que alguns trossos de fuselatge caigueren a pocs metres de cases habitades. Pel que fa als viatgers, fins ara només s'han recuperat 26 cadàvers, encara que s'han trobat restes humanes en 57 llocs distints.