Un total de 71 persones, entre elles més de 50 nins, perderen la
vida la nit de dilluns en col·lidir sobre territori alemany un
Tupolev rus de passatgers que viatjava cap a Barcelona amb un
Boeing de càrrega de la multinacional DHL. El sinistre ha
commocionat la societat russa, i en especial la república de
Bachkortostan, i amenaça de generar una autèntica polèmica, ja que
l'aerolínia Bashkir Airlines, els controladors suïssos i les
autoritats russes i alemanyes han entrat en un creuament
d'acusacions sobre la responsabilitat de l'accident.
La col·lisió es va produir cap a la mitjanit a la part alemanya
del llac Constança, a prop de la localitat d'Uberlingen, a l'Estat
regional de Baden-Wurttemberg. El Tupolev s'havia enlairat des de
Moscou procedent d'Ufà (Bachkortostan) per recollir els al·lots
premiats amb unes vacances a la Costa Daurada (Tarragona)
"concretament havien d'hostatjar-se al complex hoteler Estival Park
III de Vilaseca" pel Comitè bashkir per a la UNESCO, pels seus
excel·lents resultats escolars i els seus èxits en diferents
concursos organitzats amb el suport de l'agència de l'ONU. La
majoria dels al·lots eren fills de ministres o d'alts funcionaris
de la república russa.
En total eren 52 al·lots, vint d'ells de menys de 14 anys
d'edat, a més de cinc adults i els dotze membres de la tripulació.
El grup havia d'haver agafat un avió de la companyia estatal russa
Rosiya dissabte passat però varen arribar tard a la connexió perqè
el pilot s'equivocà d'aeroport, fet pel qual s'hagueren de
contractar els serveis de Bashkir Airlines. La nit de dilluns,
l'avió rus es va enlairar de Moscou amb destinació a Munic, on va
realitzar una breu escala tècnica i va continuar viatge cap
Barcelona. Mentre, el Boeing 757-200 de l'empresa de transport i
missatgeria, amb només dues persones a bord "el pilot i l'assistent
de vol" feia el mateix des de l'aeroport de Bérgamo (Itàlia), on
havia arribat procedent de Bahrein en el seu viatge cap a
Brussel·les.
A uns 120 quilòmetres de Sttutgart, ja a l'espai aeri que
comparteixen Alemanya i Suïssa, els dos avions varen xocar a
gairebé 11.000 metres d'alçària, seguint trajectòries pràcticamente
perpendiculars. Tots els passatgers dels dos aparells moriren en
l'accident, si bé en terra no es va produir cap víctima malgrat la
caiguda de les restes dels dos avions. Poques hores després de
l'accident va començar la polèmica sobre les causes de la
col·lisió. La Policia alemanya parteix de la base que, si els dos
aparells varen xocar, és perquè les diferents parts miraren de
prendre precaucions per evitar-ho, i que foren precisament aquestes
mesures les que varen causar l'accident.
Anton Maag, cap del centre de control d'àrea de la companyia
suïssa de vigilància aèria Skyguide, que controla també la
navegació aèria al sud del país veí, va assenyalar que el pilot del
Tupolev, Alexander Gros, va ser advertit més d'un minut abans de la
col·lisió que es trobava en la mateixa trajectòria que el Boeing i
que havia de davallar. El pilot, per raons encara desconegudes, no
va reaccionar tot d'una i varen ser necessaris dos avisos més
perquè seguís, sense comunicar-se amb control, les indicacions que
se li donaven. Però quan el Tupolev va canviar d'altura, el Boeing,
que estava dotat d'un sistema de radar i havia detectat
automàticament el perill, també havia davallat i es va tornar a
trobar davant l'avió rus, amb el qual va col·lidir.
L'estudi de les caixes negres, de les quals només se n'ha
trobada una de moment, la del Tupolev, permetrà determinar si això
va ser realment el que va succeir i per què el pilot rus es va
torbar tant a maniobrar. Els mitjans alemanys han considerat la
possibilitat que el pilot de la petita companyia bielorussa no
entengués bé l'anglès; que no dominàs el sistema de mesurament en
peus, ja que a Rússia s'usa en vol el sistema mètric; o que
l'accident es produís en un moment de buit, quan l'avió passava de
la zona de control germànica a la zona suïssa.
Un impacte brutal
Les restes dels dos avions i dels seus ocupants quedaren escampats
en un radi de 30 quilòmetres a la zona d'Ueberlingen, al llac de
Constança. Es tracta d'una zona molt boscosa i amb poques cases, la
qual cosa explica el «miracle» que en terra no hi hagi hagut
víctimes, tot i que alguns trossos de fuselatge caigueren a pocs
metres de cases habitades. Pel que fa als viatgers, fins ara només
s'han recuperat 26 cadàvers, encara que s'han trobat restes humanes
en 57 llocs distints.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.