Una avioneta xoca contra la torre Pirelli de Milà

L'accident causà almenys cinc morts, seixanta ferits i despertà els temors de l'11-S

L'aparell impactà contra els pisos superiors de la torre. | EFE.

TW
0

Una avioneta col·lidí ahir contra un edifici de trenta plantes de Milà, en un impressionant accident que causà cinc morts, entre ells el pilot, i uns 60 ferits, i evocà en un primer moment el fantasma del passat 11 de setembre. La confirmació que no es tractava d'un atemptat fou rebuda amb vertader alleujament per la Unitat de Crisi del Govern italià i pels bombers que es van desplaçar al lloc dels fets, mentre la notícia feia la volta al món de manera amenaçadora. El pilot de l'aparell sinistrat va llançar una crida de socors a la torre de control de l'aeroport milanès de Linate, abans d'estavellar-se contra les plantes altes de l'immoble, seu del Govern regional de la Llombardia.

Testimonis directes, com el parlamentari Antonio Verro, afirmaren haver vist l'avioneta xocar contra el gratacel, conegut com Pirellone, ja que va ser seu de l'empresa Pirelli, quan circulava a baixa altura amb una estela de foc. Altres testimonis, com el dels amos d'un restaurant proper, sostenen que l'aparell, un Air Commander de fabricació dels Estats Units procedent de Locarno (Suïssa), viatjava a gran velocitat sense cap signe extern d'avaria. El president de l'Ens d'Aviació Civil Italiana, Alfredo Roma, informà que l'organisme sospesa dues hipòtesis: una indisposició del pilot, identificat com Luigi Fasulo, de 75 anys i nacionalitat italiana, o un incendi a bord.

«El pilot "va dir Roma" tenia un pla regular de vol, va mantenir un contacte normal amb l'aeroport de Linate i després va informar d'un problema al tren d'aterratge, per la qual cosa se li va demanar que s'allunyàs cap a l'oest. Després es va estavellar, sense que hi hagués una nova comunicació». L'impacte de l'aparell entre els pisos 23 i 26 d'aquest edifici, construït a finals de la dècada dels anys 50, va obrir un gran esvoranc i va ocasionar un incendi, que va poder ser controlat en poc més d'una hora. Les tasques d'evacuació es van desenvolupar amb gran celeritat i les prop de tres-centes persones que eren a l'edifici de les 1.300 que l'ocupen habitualment van poder sortir al carrer enmig d'escenes de pànic. «Vam sentir una gran explosió i l'edifici es va moure com si s'hagués d'enfonsar, fou una escena apocalíptica», subratllà l'assessor de Transports del Govern regional de Llombardia.

La secretària de l'assessor d'Indústria, Mariangela Garavaglia, va relatar que havia sentit «un cop sec i violent, he girat el cap i m'ha semblat reviure les imatges de les Torre Bessones de Nova York». Efectius policíacs acordonaren la zona per tal d'impedir el pas a vehicles i vianants, davant del risc d'un eventual enfonsament de l'edifici que, emperò, va resistir bé l'impacte sense patir danys de consideració en la seva estructura. La unitat de crisi del Govern italià es va reunir de manera immediata a Palazzo Chigi, mentre el ministre de l'Interior, Claudio Scajola, informava del succeït el cap de l'Executiu, Silvio Berlusconi, que estava aterrant a Roma procedent de Bulgària.

Víctimes
Segons un primer balanç oficial difós pel Govern regional de Llombardia, el nombre de víctimes a conseqüència de l'accident de l'avioneta s'eleva a cinc. Un dels finats és el pilot, Luigi Gino Fasulo, de 75 anys, mentre que dues víctimes mortals eren treballadors de l'Executiu regional llombard; les altres dues eren vianants que passaven pel carrer, als peus de l'edifici, en el moment del succeït, i reberen l'impacte de les restes que caigueren del gratacel.